Tuesday, December 20, 2011

Beluda

Mula2, dengar the word beluda, ingatkan sejenis kuih. Rupanya tak. It's roti. Cuma according to cousin hubby aku, tak ramai yang kenal beluda ni and pernah makan beluda sebab beluda asalnya makanan istana. No wonder aku tak penah makan. Given that aku ni bukan anak Terengganu jati, lagi la. But I thought, I'm the only one yg blur pasal beluda ni, rupanya, ramai lagi kawan2 aku yang memang pure orang Terengganu, yang tak tau apa beluda.

For 2 days, aku cari recipe beluda. Ada cousin hubby yang pandai buat beluda, but bila called, dia cakap dia dah lupa the recipe. Huhuhu.. sedihnya... Alhamdulillah, ada another cousin of hubby yg ada recipe. But this is recipe campak2. So today, mission aku adalah untuk buat beluda and try to find the correct measurement for the recipe. Hopefully jadi la beluda aku sebab nampak kat luar mendung. Risau jugak kalau beluda tu tak naik. Alamak! I need to find tin susu dulu sebab beluda ni dibakar menggunakan tin susu.

Beluda - This one mak mertua aku beli kat kedai roti sebelah Shell batu buruk. 

5 comments:

  1. Salam Shidah...

    wahh.. ada bluder lah! lama betul akak tak buat.. akak dulu sampai termimpi2 nak makan bluder ni.. semua gara2 terbaca nama2 makanan org T'ganu lama2 dlm buku Awang Goneng 'Growing Up In Terengganu' tu.. nak dijadikan rezeki akhirnya jumpa juga resepi bluder.. kalau shidah nak tengok hasil yg akak buat dulu.. leh klik kat link bawah tu yer..

    http://mamawandiha.fotopages.com/?entry=1950786

    tapi yang akak buat tu kurang puas hatilah sebab yis yg akak guna tu kurang aktif.. so mcm tak berapa naik gitu.. bilalah nak buat lagi agaknya ye..

    ReplyDelete
  2. salam kak shidah,sy pon xpernah dengar roti beluda nie.dhh mmg bukan org terengganu.roti benggali tau hehehe.tp mcm interesting jer sbb bakar guna tin susu.

    ReplyDelete
  3. Salam k.madihaa,

    My beluda tak jadi. Huhuhu... Sedih sgt. Balik kl nanti nak buat lagi. I am going back to kl next week. Tak sabar nak balik ke dapur. Rindu sgt mixer and oven

    ReplyDelete
  4. Nonie,

    Beluda tu sedap sgt, lembut and gebu, tapikan, i buat semlm, tak jadi. Sedih sgt2

    ReplyDelete
  5. Masa kecik-kecik dulu around 1980's, jiran rumah lama buat beluda ni dan jual kt pasar payang...baunya myegarkan pagi saya...selalu jgk beli yang baru keluar dari oven...

    ReplyDelete