Saturday, October 10, 2009

Roti Arab

I visited Rina's blog and nampak roti arab ni mcm sedap sgt. Aku dah pernah masak before, but guna recipe from myresipi. Rina dapat this recipe from her neighbour's maid yang pernah keje kat Saudi. Sedap sgt2!! Thank you so much Rina for sharing the recipe :)



Aku makan this roti with Gulai Kampung Ayam. Kebetulan hari ni aku masak gulai ayam for hubby. As usual, aku buat a bit of alteration to the original recipe. Bukan disengajakan, sometimes, kalau tak cukup bahan, aku just letak apa yg ada je. Today takde coffeemate, so aku ganti dengan susu Anmum adik aku, Mas. hehehe.. Sedap jugak. Roti aku a bit hangus sebab api terlalu panas. Ni cut and paste from Rina's blog.. hehe.. sorry Rina, today I memang malas nak menaip.

Roti Arab :

(sukatan ini utk 7 kpg roti)

Bahan- bahan

1 cup of tepung gandum

3 sudu besar Coffee Mate ( Ganti dengan 3 tbs Anmum.. hehehe)

1 sudu besar gula & sedikit garam

½ sudu kecil Mauripan

1 sudu kecil minyak masak ( aku guna 1 tbs corn oil)

Air untuk uli ( 1/3 cup of water)

Cara-cara :

Uli semua bahan sehingga jadi doh, (kalau terlebih air boleh tambah tepung sedikit). Biarkan sebentar sehingga doh kembang. Uli lagi & tumbuk doh. Bahagikan 7 bahagian atau ikut suka. Canaikan dengan roller (taburkan sedikit tepung atas papan canai supaya tak melekat). Goreng dalam minyak yang banyak & betul2 panas.

2 comments:

  1. salam singgah... wooowww saya suka sangat roti ni.. thanx for sharing d recipe.. yumm yumm..

    ReplyDelete
  2. mulan, salam. lepas ni boleh la cuba :D

    ReplyDelete