Friday, June 25, 2010

Nasi Tomato

Ni menu bukak posa kelmarin. Sejak dua menjak berpuasa ni, rajin pulak aku memasak. Aku rarely masak nasi tomato sebab hubby and the girls kurang suka makan nasi tomato. Dia orang lagi prefer makan nasi minyak, biar la makan nasi minyak tu hari2 pun, still tak jemu.

I dont have a specific recipe for nasi tomato, ni kira main campak2 je. hehe.. aku sebenarnya gemar betul kalau masak guna recipe campak2 ni. Senang, takyah nak menyemakkan kepala aku nak tengok recipe satu2 before masak.

Nasi Tomato (tak nampak merah sebab aku letak tomato sauce instead of tomato puree)


Kari Daging Ros Bertomato. (recipe nanti akan aku update sebab tak ingat.. kena refer pada buku.. hehe)

Nasi Tomato
bahan2
3 pot basmathi extra panjang (basuh dan tos)
2 bunga lawang
5 cengkih
4 buah pelaga
2 inci kayu manis
beberapa helai daun pandan

10 ulas bawang merah - mayang
5 ulas bawang putih - mayang
1 inci halis - julienne
4 tbs ghee
2 tbs minyak jagung
4 pot air
1/2 pot susu cair
5 tbs tomato puree
2 tbs tomato sauce
2 1/2 tsp garam

cara2
1. panaskan ghee dan minyak masak, masukkan rempah kasar (bunga lawang, bunga cengkih, pelaga and kayu manis)
2. bila dah naik bau, tumis bawang merah, bwg putih dan halia sampai kekuningan.
3. masukkan air, tomato puree, tomato sauce, daun pandan dan garam.
4. bila air dah mendidih, masukkan susu cair. tuang ke dalam beras dan masuk dalam rice cooker. bila nasi dah masak, boleh garnish dengan bwg goreng. 

Aku buat nasik minyak, makan with daging ros and acar kobis. Rumah aku dah kehabisan ayam, maka aku terpaksa ganti ayam ros dengan daging ros. Mula2 risau jugak, takut tak sedap. But, alhamdulillah, it turned out great! Hubby and the kids suka sangat. Recipe daging ros tu aku ambik from buku recipe mok yang dah berpuluh tahun. Rasanya dah almost 20 years. Mok dulu belajar masak dengan few tukang masak yang famous masa zaman tu, termasuk la Auntie Asiah Shamsudin & Makcik Rahmah. 

Before aku lupa, below are the stickers yang Mel bagi as gifts to Iman and Iffah. They were so happy bila dapat stickers tu. Thank you Mel for the lovely stickers.

Gambar diambik menggunakan hp, so memang buruk giler la :)

No comments:

Post a Comment