Sunday, June 6, 2010

Sakit hati??

Yesterday was another hari malas sedunia. Aku didnt go anywhere, just stay at home, melayan cite Cinderella's Sister sambil lepak dgn hubby and iman. Iffah was at rumah mok the whole day yesterday sebab dia tido situ the night before. Mads slept at our house, so pagi semalam kita orang keluar breakfast dengan dia. We went to hubby's favourite stall near rumah mok.

Lepas breakfast, kita orang singgah rumah mok, ingat nak jenguk Iffah. Shariff nampak je aku, terus menangis. Well! bukan nangis betul pun, saje je buat2 manja. Padahal mak and ayah dia ada. Ishk! rasa macam nak je cubit2. The truth is, aku pun rindu kat dia sebab friday dia tak datang. Ayah dia ada, so dia pegi kajang. Shariff kalau takde, sunyi sangat rumah ni. Hubby pun suka sangat kalau dia ada kat rumah.

Petang semalam, a friend datang visit, for tea. She wanted to makan lompat tikam aku yg femes tu (hehehe.. perasan tahap gaban). I made a new batch of lompat tikam for mok semalam coz mok wanted to makan lompat tikam but malas nak buat. Bila kawan aku tu rasa my lompat tikam, she loves it. She asked for the recipe. Aku cakap kat dia, aku dah letak dalam my facebook cooking album.

Then dia tanya aku, betul ke recipe yang aku bagi tu sebab ramai yang taknak share recipe, so dia orang tulis recipe yang menjadi. Terdiam kejap aku. I was offended. If she's a true friend, she'll know that aku bukan jenis manusia yang macam tu. Before aku share new recipes dengan kawan2, aku akan cuba dulu. If tak jadi, I wouldnt bother to share it coz aku tau, kalau aku share the recipe, mesti tak jadi jugak. Nanti buang masa kawan2 yang mencuba. Bukan setakat buang masa je, buat tenaga and duit.

I think I need not waste my energy mulling over what she said yesterday. Kang banyak pulak negative energy yang aku attract. But kecik hati pada dia tu still ada lagi. Maybe sebab dia selalu datang for dinner or lunch kat rumah, self invitation pulak tu. So bila dia cakap macam tu, rasa geram sangat. I love cooking and I love sharing it with my friends. Some of the comments that I get from my friends bila aku update status sakit hati aku tu dalam fb last nite;

I quote what Nisa cakap :

Khairunnisa Abdul Rais Shidah: dont worry. i've tried a few of yr recipes b4 n they came out good. it's either this someone doesnt know how to cook or he/she doesnt even know what he/she put in the pan. entah2 dia tak kenal ingredients kot. suruh guna tepung gandum dia pakai tepung beras ke...asalkan tepung...so jangan layan org camni. geram mmg la geram tp buat rugi masa ja pikirkan perangai org yg mcm ni...

Thank you Nisa. Terus terubat hati I yang sedih ni bila baca comment you. Thx to K.Min & Ain too :)

Lunch today..


Tumis Pedas Telur

Pajeri Nenas

3 comments:

  1. assalamualaikum shidah,
    I'm lost for words tang kawan u tuh...dah lah syik dok makan free jer, pastu comment yg mengecilkan hati orang. dia jenis yang cakap janji lepas jer ke?
    nak masak mesti guna common sense(which i think she is lacking in this department...), instinct + zikir ketika memasak:)
    hope this incident will not deter u from posting more recipes. I appreciates tried & tested..simple yet good homecooked recipes:)

    ain

    ReplyDelete
  2. salam ain,

    hehe.. i dah malas nak pikir pasal tu. biar je la. at least i dapat pahala bagi orang makan free :)

    insyaAllah will post more recipes :D

    ReplyDelete
  3. sanagt suka lompat tikam - but makan bila balik trgganu ja sebab tak reti nak buek hehe

    ReplyDelete