Monday, July 12, 2010

Potluck Tea @ Harun's

On Saturday, Harun (adik aku yg ke-3) invited us to his new condo kat Taman Melati. Dia baru je pindah kat situ 2 weeks ago. Kalau from my house, it takes about 5 minutes drive utk sampai kat rumah dia. It's quite convenient for me, takyah susah2 nak rentas bandar, jam etc. But entrace to the condo is  a bit confusing. If driving from zoo, kena masuk before Esso kat tepi Sate Haji Samuri. As usual, hubby terlepas, so kena pusing jauh jugak. *sigh*... it's so like him.

Since it was a potluck party. I decided to buat puding. Aku berkenan tengok puding marble roti kat rumah hana. Femes betul puding roti hana ni. As usual, aku malas nak copy down the recipe, just main agak2 je. Sorry ye hana, but thank you nontheless sebab agar2 tu sungguh sedap. 

For petang tu, aku bawak puding marble roti and sausage rolls. The kids were excited with the sausage rolls. Baru je hidang dalam pinggan, tengok2 dah habis. Sabar je la aku.. Tak sempat mak2 dan bapak2 semua nak merasa. Adik aku Mas bawak bubur gandum. Ida (wife harun) pulak masak roast chicken. Memang kenyang la kita orang petang tu. 

The Condo, develepor : Platinum Victory. Aku still prefer condo adik aku, Maulud, Opal Damansara. 


Puding Marble Roti ~ Hana

I'll paste from Hana's blog. Thx again Hana for the delicious, tested recipe :)

Bahan-bahan

  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair ( aku guna 1 tin susu cair)
  • 8gram serbuk agar2 ( instead of agar2 serbuk, aku guna 20gm of agar2 strips)
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan) (I omitted butter)
  • 31/2 cawan air= hana gune cwn biasa 230ml (I used 400ml air)
  • 2 sudu besar serbuk koko (aku guna 3 tbs cocoa powder, bancuh dengan sedikit air panas)
  • Tambahan - 2 tbs vanilla essence
Cara-cara
  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
  6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!

No comments:

Post a Comment