Wednesday, November 25, 2009

Lempeng Kelapa

Masa kecik2 dulu, aku cukup suka makan lempeng cicah gula for breakfast. Masa tu, kedai mamak or gerai jual nasik lemak takde banyak macam sekarang, takde banyak choice. So selalunya, breakfast pagi2 before ke sekolah pukul 6am (aku naik bas awal coz aku adalah murid yang pertama uncle bas tu ambik), will be lempeng or roti. Masa kecik, aku was quite mewah, everyday abah akan bagi RM5 untuk belanja. Time aku sekolah dulu, tu kira dah banyak giler. Err.. aku bagi Iman and Iffah RM1 je sehari coz they bring their lunch box to school.

Mungkin in my case, since aku ada lagi 6 orang adik beradik lain yang mak nak kena took care of, maka tak sempat la mak nak siapkan lunch box. Rambut aku masa sekolah dulu, memang sentiasa pendek, so that mak tak payah susah payah nak sikatkan rambut aku before pegi sekolah. Aku cukup suka makan mee kari kat kantin sekolah rendah aku tu. But come to think about it, halal ke makanan kat kantin tu? Operator kantin semua non muslim, food pun semua chinese style. Punya la jahil masa kecik2 dulu, takde exposure pun pasal halal or haram makanan yang dimakan. Yang aku tau, perut kenyang. Alhamdulillah Iman and Iffah are different dari aku masa zaman aku kecik2. At least now they know, kalau nak beli gula2 or any food, kena make sure, ada halal cert from certain bodies such as jakim, or thai muslim association etc. Kalau takde, takleh beli sebab takut tak halal. Bila ada perasaan was2, tak boleh makan.

Pernah one time Iffah dengan kuatnya cakap "Mama, gula2 ni takde halal la, tak boleh makan", masa tu aku tengah queue nak membayar kat kaunter carrefour. Aduh! malunya mama... kot ye pun, slow2 la sikit cakap tu adik.




 Lempeng Kelapa

Anyway, back to lempeng. Since dah almost 2 weeks aku tak memasak, today aku decided to buat something simple, makan dengan kari ayam yang makcik ton masak semalam.

2 comments:

  1. salam shidah, something in common about us both when it comes to bringing up kids...i too pack the kids school lunch (1. coz of hygiene 2. my girl is allergic to certain food). And the part to check the halal logo everytime they want to make any food purchases. When we instill good values, i'm sure the kids will automatically follow....
    Btw, lempeng kelapa nih bukan jenis yang manis kan?
    PS: RM5!!! memang mewah...fuyoh!!

    ReplyDelete
  2. salam ain. i pun pack lunch for my kids sebab takut food kat kantin tak hygienic. risau nanti budak2 kena food poisoning. yea, i believe the same too, kena instill good habit, good behaviour dari kecik, baru nampak kesan.

    err.. i pun rasa RM5 is byk for budak sekolah rendah. and i ended up buying Sanrio stuff kat The Weld. :)

    ReplyDelete