Saturday, November 15, 2014

Kek Gula Hangus aka Sarang Semut

Call it whatever you want,  yang pastinya kek ni sangat femes among orang tua.  Some call it honeycomb cake,  some call it kek gula hangus or kek sarang semut.  Ciri2 yang patut ada pada kek ni,  dalam dia kena banyak lubang.  Tu masalah sikit sebab ada org buat,  sama recipe,  lubang ke laut.  Alhamdulillah last nite kek aku menjadi.

The truth is,  aku takde la suka sangat kek ni.  Selalu beli,  texture macam plastic,  keras,  kenyal and kering (3K.. Hehe). But this recipe yang aku guna,  is definitely a keeper.  Recipe ni diberi oleh my aunt,  cikda.  Sekali makan,  sedar2 dah sepinggan habis...  Huwaaaaa...  Habis la diet aku.  This cake termasuk dalam category  world,  3L. 3L tu apa? Lemak,  lembut dan lazat!

Jazakillahu khairan Mashitah sebab tolong mintak dengan cikda this recipe. 

Kek Gula Hangus Cikda

Bahan A
2 cups gula
2 cups air
250 gram pure salted cold butter

Bahan B
2 cups tepung gandum
250 gram susu pekat manis
7biji telur Gred A
2 tsp soda bikarbonat
1 tbs vanilla

Cara2:
1. Panaskan gula. Biar cair dan bertukar menjadi perang. Masukkan butter sejuk yang di potong kiub.  Kacau sebati.  Masukkan air,  kemudian sejukkan the mixture.

2.  Ayak tepung gandum dan soda bikarbonat.  Kemudian masukkan semua bahan A dan B ke dalam blender.  Blend sehingga sebati. 

3. Masukkan bahan ke dalam bekas acuan berukuran 10x10 inci.  Cling wrap acuan dan biarkan pada suhu bilik selama 2-4 jam.

4. Bakar selama 1 - 1 1/2 jam pada suhu 170 degree celcius. 

2 comments:

  1. salam singgah..cantiknya blog sis..:) by resepi menarik..stay tuned..
    http://isharulina2.blogspot.com/

    ReplyDelete