Tuesday, February 3, 2009

Ayam oh Ayam

Bila ingat ayam KFC, dah rasa tak lalu nak makan. Mula2 excited jugak, dapat makan KFC for free, after a while, nak tgk pun dah tak selera. Kalau la Upin & Ipin tu wujud, maka takde masalah aku nak dispose ayam2 KFC tu.

Adik aku yg bongsu keje KFC sementara tunggu result. So bila time dia closing je, maka byk la ayam yg dia bawak balik. Tak selalu pun dia bawak balik ayam dgn byk, normally dalam 3-4 ketul leftovers. But these past few days, dia bawak balik more than 8 ketul. Peti sejuk rumah aku dah tukar jadi mini KFC bar. Penuh dengan ayam KFC.. zzz

Semalam aku dah buang more than 4 ketul, maka today, tak boleh la membazir lagi. Punya la ramai orang kat African countries yang takde makanan, aku pulak sesuka hari membazir. Today aku decided to buat Meehoon Sup Ayam KFC.. hehe.. bunyi cam gempak je.

Walaupun gambar aku ambik tak lawa, tapi rasanya memang sedap sgt2! hehe..


Meehoon Sup Ayam KFC




bahan2
10 ulas bwg merah - hiris halus
5 ulas bwg putih - ketuk, cincang halus
1 inci halia - hiris halus
4 tbs rempah sup adabi or apa2 brand sekali pun
2 tbs chicken stock
12 cups air
3 tbs salt
2 tbs sugar

cara2
1. Tumis bwg merah, bwg putih, halia sampai garing.
2. Masukkan rempah sup, goreng kejap, then masukkan air.
3. Bila dah menggelegak, masukkan chicken stock, salt & sugar.
4. Perlahankan api, bila dah pekat, boleh tutup

Sambal Kicap
1/2 cup of kicap manis
1/2 tsp salt
2 tbs sugar
cili padi
1/4 cup of bwg putih goreng

bahan2 kat atas tu semua masuk blender, and blend sampai hancur.

Aku makan meehoon tu dgn sambal kicap, kacang goreng, daun bwg/sup yg dah dihiris & ayam KFC yg dicarik. Yummy!!

No comments:

Post a Comment