Monday, September 6, 2010

Ne'bak

Selalunya bila sampai bulan Ramadhan, peti rumah aku akan penuh dengan ne'bak yang belum disira. Hubby loves ne'bak. MIL selalu belikan for him bila bulan pose. But this time, ne'bak takde dalam iftar menu rumah aku until today. Maybe sebab the last two trip aku balik Terengganu baru-baru ni, aku tak singgah rumah MIL. So no ne'bak kering for me to sira for iftar. huhuhu... sebenarnya, aku rindu sangat nak makan ne'bak. Ni pun dah tak sabar2 nak berbuka, another 1 hour to go. Ne'bak yang aku sira today, MIL bagi about 2 months ago. Aku masukkan dalam peti, so that boleh tahan lama. Kalau tak, dah lama berkulat.

Hari ni aku masak elaborate sikit. Menu for iftar termasukla Nasi Minyak Hujan Panas. Mula2 nak masak nasi kerabu, tapi iman pulak request nak makan nasi minyak. Aku terpaksa masak for rumah mok sekali sebab for the past 1 week plus, aku berbuka kat rumah mok unless ada invitation for iftar kat luar. Aku start masak nasik minyak quite lambat sebab tengahari tadi aku pegi ambik duit raya yang Nito tolong tukarkan. Phew! alhamdulillah still dapat lagi tukar duit. On Thursday aku nak gi tukar kat bank2 kat Melawati, semua dah habis stock. Bengkek betul aku! Nasib baik teringat kat Nito yang keje kat RHB HQ. Thank you Nito, I lap you!! :D

Balik from ambik duit raya kat RHB jln tun razak, aku singgah kat Jusco AU2 untuk beli ayam and daging for nasik minyak. Sampai je rumah, aku terus rebus daging and goreng ayam for ayam masak merah. Letih! Tapikan, sempat lagi aku goreng kuey teow for Iffah. Ni tengah pikir, nak masak Apple Crisp ke tak.. Apple aku banyak and I'm going back to Terengganu esok. Takut nanti busuk dalam peti. Erm.. maybe I should do it tomorrow. Aku nak try Apple Crisp recipe dalam cookbook Oprah.

Ne'bak yang telah disira.

Yay!! This book is finally mine! Aku pegi bookxcess semalam to buy this book :D

2 comments:

  1. Ne' bak tu kuih ape?sori ye bertanya

    ReplyDelete
  2. anna, ne'bak tu baulu kering yg tasteless. bila nak makan, kena masak air gula with daun pandan and letak a bit of pewarna. sedap! eh! u can ask as many questions as u want, no worries! :D

    ReplyDelete