Monday, November 29, 2010

Too good to be true?

A friend told me that she's getting married. I was so happy for her until I heard the whole story. The fiancee, according to her, takde parents. When he was a baby, his keluarga angkat jumpa dia dihanyutkan kat Pantai Morib. His biological parents masukkan dia dalam basket/kotak (not sure which one), and buang kat Pantai Morib, or maybe sungai somewhere kat sana. Then his keluarga angkat jumpa, bela dia sampai la dia besar.

Then mak angkat dia passed away, so tinggal la dia dengan ayah angkat and his siblings angkat yang lain. My friend met him during Ramadhan, and going to get married on 1st Jan. Masa meminang my friend, her fiancee went alone coz the ayah angkat was taken away by the siblings angkat and put somewhere yang dia tak tau. The singlings angkat disowned my friend's fiancee coz of harta. Arwah mak angkat my friend's fiancee tu kaya raya, the siblings angkat tamak the harta, disowned him sebab taknak bagi harta to him (duh?). Maka that guy tinggal la sebatang kara.

Ok. Aku cuma cerita 1/2 of the story. The other half of the story takleh cerita becoz of the sensitivity of the story and aku pun dah promised my friend not to cerita kat sesapa. Now, kenapa aku cerita jugak sikit kat sini? I'm confused actually. Bila aku dengar cerita hanyut kat sungai tu, aku dah sceptical. Bila dengar the whole story, I found myself thinking, biar betul! What do you think?

Tiba2 teringat kesah another friend. I'll refer to her as Sarah (nama samaran). I met hubby on irc while I was studying in Tasmania and hubby was studying in Michigan. We met in real life a year after that, and we fall in love and still very much in love now. Sarah thought that, internet love works for everyone. She met this guy, Nik, on the net few years back. Nik cakap his parents duduk kat Switzerland, and he's in Msia to take care of his father's business. They have an office kat KLCC tower. Once in a while, he'll visit his parents in Switzerland.

Sarah was so in love with Nik, talking about him all the time, bercerita pasal Nik's lavish lifestyle. Then one day, with hubby's permission, aku ajak Sarah pegi Chili's KLCC and ajak Nik to have lunch with us. Nik came and bercerita la dengan bangganya pasal his parents, family background, his wealth, business, etc. I saw through his lies. Bila aku tanya soalan2 yang sepatutnya a successul businessman like him tau, dia dah menggelabah. Sarah saw that too. After that, they broke up. I saw Nik couple of time kat Wangsa Maju, keje somewhere kat sana and my cousin knows him very well! Silap la nak tipu orang.

So now, aku tengah pikir... what should I do?

10 comments:

  1. Macam cerita Nabi Musa aje kena hanyut kat sungai tu and jadi anak angkat and kaya raya bit and Mak meninggal.
    But I'm a sceptic and a cynic anyway so cerita2 macam ni doesn't make me go Auwww, it makes me go, Really? Macam tak caya aje? hehehe

    ReplyDelete
  2. As much as I hate being judgemental, but I do smell something fishy about your friend's story. Kat Malaysia ni, berita2 buang2 anak would have made it into the mainstream media, inikan pulak anak yg dihanyutkan!!

    Yang kak lili tahu, 'nyiur hanyut' ade ler! Oops! hehe

    ReplyDelete
  3. k.shidah,

    minta IC...check alamat heheheh

    ReplyDelete
  4. K.Min,

    I was very quiet the whole time masa my friend cerita. I wanted to laugh, but she was dead serious and she believe every single detail. My first reaction was "wow! you seriously believe those shit?", tapi dalam hati la.. Nak cakap that I dont believe that guy nye story but tak sampai hati bila tengok how happy she is now. argh!

    ReplyDelete
  5. K.Lili,

    tu I belum cerita the other 1/2 of the story lagi. Pening kepala I. yang peliknya my friend believe everything termasuk la cerita yg mak angkat that guy tu kaya raya, byk harta kat Kampung Baru etc. Like you said, kalau betul dia kena hanyutkan, sure dah keluar surat khabar. lagi2 40 years ago. Masa tu takde cerita sensasi, so every sensational story akan keluar surat khabar.

    ReplyDelete
  6. ati_emylia,

    dapat IC pun tak guna jugak sebabnya takde orang kat address rumah tu. kan ayah angkat dia dah kena transfer to somewhere else by the abang angkat. *sigh*.. I really think this guy is a bogus man.

    ReplyDelete
  7. Shidah

    Sesungguhnya cerita dihanyutkan itu berbau tersangatlah 'hamis'.
    .
    .
    P/S: your fren tu lurus bendul sangat ke? or dah buta karna cinta??

    ReplyDelete
  8. kak shidah.. cuba akak jumpa the 'hanyut' guy.. sembang2 mcm akak buat dgn the other 'kaya' guy.. cuma utk kenal2 je.. dan pancing skaligus! sometimes we can smell the fishy-ness by just talking to him.. tapi ada yang pandai cover.. tak dapekla nak nolong.. maybe you can ask yr fren todo istikharah.. even tho dah chenta2 & tunang.. tak salah kalau mohon petunjuk & hidayah dariNya..

    ReplyDelete
  9. CS,

    hahaha.. memang hamis giler. I dengar je, terus berkerut hidung.

    I tak sampai hati nak luahkan perasaan syak wasangka I pada cerita tu sebab tengok muka my friend cerita dengan bersungguh and muka dia memang she sincerely believe the story.

    ReplyDelete
  10. Ju,

    I tak rasa I wanna meet a guy macam tu. Kalau dengar cerita yang 1/2 lagi tu, u'll be more suprised, memang terang2 kena kencing.

    I pun tak ingat langsung nak suruh my friend buat istikarah. nanti I cakap kat dia. If she's one of my best friend, it'll be easier utk bagi nasihat. but since she's just a friend, takut bagi nasihat lebih2, nanti dia takleh terima pulak.

    ReplyDelete