Tuesday, January 11, 2011

Cardio Day & Egg Rolls with Grilled Sardine

I hate cardio day coz I hate running. Kalau takat lari2 anak for about 20 minutes, ok la, maybe boleh consider. Ni tak, aku kena lari macam kena kejar anjing gile or bulldog, sampai panting mcm nak mati, then baru la aku achieve the maximum intensity.

Pagi tadi, with stomach yang still sakit, aku berlari jugak. I managed to run 1.6km in 20 minutes with maximum heart rate of 175 and maximum speed of 8km/h. In order to turn our body into a working horse, kena reach heart rate of 170 and above. Then baru la body kita akan burn fat faster. Dalam 20 minutes, I did five cycle of peak 8km/h. Peh! penat makcik ni berlari. Nasib baik la tak ramai orang kat gym pagi tadi. Kalau tak sure org pelik, pehal la makcik ni panting bagai nak rak .. hehehe..



Normally, before we start our exercise routine, we'll drink 1 stix of Hydroxycut Hardcore X. Lepas exercise, kena minum protein with 1tsp of Glutamine. So far I'm quite happy with the result that I'm seeing now. I hope I can commit myself to this for the rest of my life. Tapikan, bila dah start execising, dengan sendirinya, dah malas nak masak. Kalau masak, I cannot tahan the temptation to eat the yummy food. Baik takyah masak. Iman and Iffah pun sekarang dah slimmer a bit sebab hari2 makan brown rice and ikan singgang.



Tengahari tadi, I concocted another simple egg rolls recipe for the kids using grilled ikan selayang/sardine.

Recipe
4 biji telur
3 ekor ikan sardin/selayang or any ikan - panggang, buang tulang
2 tbs sugar
2 tsp salt
1/2 tsp black pepper

cara2
1. tumbuk lada hitam sampai lumat, masukkan ikan panggang, gula dan garam, tumbuk sampai hancur.
2. pecahkan telur dalam mangkuk, kepuk menggunakan garpu.
3. panaskan minyak dalam egg pan, tuang telur, tabur ikan diatas telur, gulung. continue repeating the same procedure sampai la telur habis.

7 comments:

  1. cantik arrr you punya egg roll. i buat tk pernah nak menjadi...camner u buat eh ?

    ReplyDelete
  2. zarin, cantik ke? i think it looks so messy. mula2 masa pour the mixture, kena just the right thickness, takleh too thin, takleh too thick. pastu the bubbles kena pecahkan, then you roll it, pastu tarik ke hujung pan, sapu minyak sikit, pour lagi mixture.

    make sure some mixture masuk bawah the eggrolls yg you buat earlier. repeat the procedure sampai habis. kat my entry below, ada video on how to buat the eggrolls.

    ReplyDelete
  3. Hi Sizuka, you take it easy, ya?
    Relax...avoid sambal petai or durians.

    That telor golek of yours looks real good. Ada lagi?
    Agak2 lima will do me fine, ha ha.
    You stay easy and simpan satu lagu dalam hati, Lee.

    ReplyDelete
  4. salam shidah,
    wah dah start exercising ya..
    I ni bilalah,asik duk nak MAKAN aje..
    lepas ni mestilah langsing and cun..hehe

    psst, I gelak sendiri bila baca ur hubby kacau u when u tengah drive tu..hahaha..such a romantic & sweet gesture, ..can imagine u at that moment..with your parents ada kat sebelah pulak tu..hehe

    ReplyDelete
  5. Hi Uncle Lee,

    Currently I'm avoiding both sambal and durian nowadays coz hubby's blood pressure is too high for comfort.

    Next time you come over, I'll make you fresh eggrolls with some grilled fish topping. 5 pinggan pun boleh habis :D

    Take care Uncle Lee. Thank you for dropping by :D

    ReplyDelete
  6. Salam Ayu,

    I've to be motivated in order to motivate hubby to exercise. I'm worried! Actually sekarang ni, nak blogging pun takde mood coz I'm worried about hubby. Even dapur pun now I go into off limit mode. kalau I masak, he'll eat. So I suruh my maid masak ikan singgang everyday without fail.

    hubby I tu, suka betul gurau macam tu. Lagi I marah, lagi dia suka kacau. But sometimes, over. Geram nak cubit2 je lengan pakcik tu :D

    ReplyDelete
  7. Hi Sizuka, senang datang pondok saya....have something about you, *wink*.
    Have a nice day, and yes, avoid durians for hubby.
    Here I beli frozen durians from Thailand. I defrost halfway, makan macham ice cream, sedap best tu! Ha ha.
    Have a nice day, Lee.

    ReplyDelete