Monday, April 19, 2010

Fever & Kawasaki

Since Saturday, Akhbar (my nephew, anak adik aku, Harun) has been admitted to Ampang Puteri sebab high fever. Tapi aku kan busy weekend baru ni, so tak nyempat2 nak gi visit. Tadi aku pegi visit Akhbar kat hospital with mok. Kesiannya aku tengok Akhbar, dah la kecik, bila sakit, nampak so frail. Akhbar is going to be 2 in July. He has been having high fever since hari Khamis lepas. So kalau campur hari ni, dah masuk hari ke-6. Bila tengok Akhbar, teringat mat salleh yg duduk ber sunbathing sebab badan akhbar merah2, mata kena conjunctivitis, mulut bengkak and kaler mcm strawberry, badan bengkak2, especially kat joints. Akhbar was diagnosed with Kawasaki earlier this year. This time, it's his 2nd attack.

Kids with Kawasaki disease, if left untreated, boleh lead to heart problem. So today, dia kena masuk gamma globulin (if I'm not mistaken) thru IV. Merengek la si kecik tu sebab seharian tak boleh nak off his drip. Since morning, sampai la masa aku pegi tu, dia asyik cakap sakit je, dah la masa aku sampai tu he was having high fever at 40 degree celcius. Ida (my SIL) cakap, kena tunggu sampai pukul 11pm baru boleh off the drip kejap sebab kena masuk 8 botol ubat. Fuh! banyak betul ubat yang dia kena guna. Tak tau ler brapa pulak hospital bil this time. Last time masa dia masuk, it was more than 10k. The medication to treat Kawasaki tu very expensive. Sian Akhbar. Alhamdulillah company Harun ada medical coverage.

Today somehow, matahari macam malu nak keluar. It has been hiding the whole day. Aku buat roti, sampai sudah tak naik2. Last2 aku masuk dalam tong sampah. Tapi oleh kerana semangan yang kental, aku buat lagi sekali. Now it's raining cats and dogs! Nampak gaya, berjumpa tong sampah lagi la dough aku tu.. huwaaa... Aku sangat2 teringin nak makan roti sendiri. Dah lama rasa aku tak baking.

 
Akhbar & daddy

info on Kawasaki disease : http://www.medicinenet.com/kawasaki_disease/article.htm

No comments:

Post a Comment