Tuesday, August 17, 2010

Mee Kari

Dah lama tak masak mee kari. A day before puasa, I cooked mee kari. Sedapnya!! Sungguh menyelerakan. Eh! aku ni angkat bakul masuk sendiri pulak.. hehehe.. but hubby loves it!


Hubby is in Terengganu now, maka juadah berbuka hari ni sangat2 simpoi. Actually aku malas nak masak. Pukul 4.45pm tadi, after Asar, aku ajak Iman pegi bazaar ramadhan. For the first time since puasa, aku berkunjung ke bazaar ramadhan. Aku dah plan awal2, that I'm not going to spend more than RM10. Aku siap bagitau Imi (member SSP) that I will not spend more than that. Dia tanya aku, aku hidup zaman apa? hehe..

True enough, I only spent RM8.60. Somehow, aku macam takde selera tengok food kat bazaar ramadhan. I bought popia and cucur for RM5, roti boom 3 keping, RM1.80 and meehoon goreng for RM1.80. Popia dan cucur dah selamat berada didalam tong sampah, takde sesapa pun makan. Meehoon goreng pun telah menyertai cucur dan popia dengan jayanya sebab by the time berbuka, meehoon tu dah rasa mcm nak basi. Juara bertahan sekarang ialah roti boom. Tu pun sebab the kids taknak makan lagi roti boom tu.

Lepas ni memang tak boleh beli makanan from bazaar ramadhan. Masa aku pregnantkan Iman and Iffah dulu, aku suka sangat pegi bazaar ramadhan melawati. Everytime pegi, I spent more than RM20. Lepas berbuka, banyak makanan yang kena buang. Punya la membazirnya masa tu. For the past few years, aku hardly berkunjung ke bazaar ramadhan. I dont see a point in buying food kat sana sebab by the time berbuka, byk makanan yg dah rasa semcm. Ye la, orang2 yang menjual tu prepare the food awal pagi. Mana boleh tahan sampai ke petang. Kalau ada yang nak simpan untuk buat sahur, kim salam je la. Buat sakit perut je nanti.

So, tonite, I'm going to makan nasik pattaya homemade for sahur.. Iffah cakap mama buat nasik pattaya paling sedap dalam dunia! hehe... makin bertambah kembang la mama. Iman is so into reading "Chinese Cinderella"...

4 comments:

  1. betul tu shidah...last 2 days kitorang bli ayam golek, ada part2 tuh rasa hanyir ...geli tekak...rasa berbaloi lagi masak sendiri kat rumah....ha best tuh nasi pattaya, nak buat sahur malam ni la...:)

    ReplyDelete
  2. shidah aku tak pegi pun pasar ramadhan...satu sebab bazir duit... satu lg becoz once aku balik rumah mmg tak kluar dah...paham2 je la camne ampang time rush hour...

    ReplyDelete
  3. rina, nasi pattaya memang favourite iffah. i managed to made the perfect sarung telur for the nasik pattaya. nanti i buat video, will post in this blog.. hehe..

    ReplyDelete
  4. nora, aku dah sangkut dalam jem kat tepi rumah engkau on monday. fuh! memang bercinta la nak sampai rumah. aku takleh imagine mcm mana ler org2 kat sangkut kat situ everyday, sure nangis. bazaar ramadhan kat ampang point kat mana?

    ReplyDelete