Monday, August 23, 2010

Tido rumah mok..

Tensionnya bila Makcik Ton takde... sebabnya aku dipaksa (dipaksa okey!) untuk tido dirumah mok. Hubby tak bagi tido rumah just bertiga dengan the kids. Argh!! malas betul nak berangkut barang2. Esok pagi2 dah kena balik rumah sebab Iman sekolah. Bila pikir sahur, lagi rasa pening kepala. Last nite aku sahur minum air kosong je sebab malas nak ke dapur mok. Mok takde, rumah ni rasa kosong. Lusa baru mok and abah balik KL. Itu pun sebab adik ipar aku, Mina, is going to deliver on 27th August ni.

On Saturday, K.Mei datang bukak pose kat rumah with Abang Zainol. Since aku still tak sihat lagi, aku masak Nasik Lemak Ikan Aye. It's hubby's favourite!! Dia memang suka sangat2 makan ikan aye. Maklumla, orang Terengganu pure. Eh! aku pun orang Terengganu jugak, but takde la minat pun makan ikan aye, especially kalau buat singgang.

K.Mei bawak Kalahari Medjool dates. Mula2 aku ingatkan apa la dalam kotak besar tu. Tengok2, ada dates yang sangat gemuk dan gebu. Satu kotak tu worth about RM200, ada 2kg of Medjool dates. Makan sebijik, kenyang sampai sahur. Masa mula2 aku rasa the date, memang tak lalu nak menghabiskan. Sebijik Medjool, sama dengan 4 bijik dates biasa. Weh! mana la lalu nak makan dates banyak2 mcm tu.

Nasi Lemak Ikan Aye served with Spicy Fried Chicken.

Aku gunakan basmathi for the nasi lemak. But basmathi tu tak sesedap para 1122 yang extra panjang tu. Ishk! buang duit je aku beli basmathi cap maharaja ke apa tah ni. Dah la pendek, tak sedap pulak tu. Frust betul. For the past 14 hari berpuasa, everyday aku masak. Aku nak sangat untuk berbuka kat luar.. tapi in the end, masak jugak kat rumah. Ishk! tak lalu betul nak beli food kat bazaar ramadhan. Dah terkena sekali, food tak sedap, terus turnoff nak pegi lagi. Something is wrong with me..

Recipe for the sambal ikan aye can be found here. Adik aku, Mas, cakap, nasik lemak aku ni is the best nasik lemak ever! hehe..

4 comments:

  1. Salam Shidah,

    Bestnya dapat Medjool tu! Last year akak dapat jugak...tahun ni nak cari kat mana eh? hehe! Kat rumah Shidah kot! Muahaha!

    Kak Lili suka tau makan ikan aye tu masak sambal. Last week buat dah tapi makan dgn nasi putih. Kena selera betul!

    Same here...kak Lili pun tak pernah beli lauk kat pasar ramadan. Hari2 masak. Cuma satu hari tu beli nasi beryani kat Penang. Beli di restoran favourite sudah tentu tau quality dan kesedapannya.

    Masaklah Shidah selagi kita terlarat wlpun bergoreng telur! Sedap and always be declared "the best ever!" :))

    ReplyDelete
  2. There's nothing worng with you lah darling...kitorang kt cni pun x minat dah nak g bazaar ramadhan...food dah la mahal, & tak sedap mana pun. selalunya mmg kitorang masak & kuih2 pun v all buat sendiri. tuh tak campur dgn kuih muih yg neighbours bagi. seres mcm ala2 buffet jugak kat rmh tu ehe. yesterday v all dah tak tau nak mkn apa so i decided buat nasi lemak. mkn lah nasi lemak tuh sampai sahur, seres mcm kene cucok ubat, ngantuklah yg teramat pas mkn tuh....hihihi

    ReplyDelete
  3. salam k.lili,

    Meh la datang my house, boleh share makan medjool sama2. as it is, baru 1/2 dari 2kg of medjool tu habis. bercinta sungguh nak makan medjool tu sebab makan sebijik je, dah taknak lagi :D

    kalau makan sambal ikan aye tu dengan nasik lemak, lagi terangkat. kat terengganu, it's one of the main dish for breakfast. cari la kat kedai mana2 pun in terengganu, insyaAllah boleh jumpa nasi lemak ikan aye. my hubby suka sangat2. ni dah plan, on friday nak buat lagi.. hehe

    betul la k.lili, masak walau pun just telur dadar and kicap, still the best dish ever! my kids kalau makan kat luar, memang tak lalu. so nak taknak, kena jugak masak. :D

    ReplyDelete
  4. rina,

    bestnya dapat tukar kuih dengan jiran. kat sini dah lama orang tak buat mcm tu. rindu rasa nak bukke kat kampung, where sharing is part of everyday life.

    i love to cook nasik lemak kat rumah ni, for the same reason, boleh makan dari pagi sampai ke petang, sampai ke malam.. hehe.. kalau masak nasik lemak, maknanya mama malas nak masak la tu. but i tried my best to masak nasik lemak just 1-2 times a month. risau i tengok sham makan. you know him, dah makan his favourite dish, memang tak ingat dunia :D

    ReplyDelete