Monday, August 2, 2010

Yay! Finally.. Unifi

Tiba-tiba hari ni tergerak hati aku nak beralih arah to Unifi. Lily told me about Unifi ages ago, long before TM made it public. Masa tu dah excited sangat2 nak subscribe to Unifi. But Lily cakap the subscription fee might be more than RM200 monthly. Mana mampu weh! Masa the 1st rolled out in March, it was only for four area, Bangsar, Shah Alam, Subang and erm.. mana tah satu lagi. Pastu Lily cakap area Melawati will be included in the second stage roll out, in July. Suker aku dengar. But as usual, I forgot about it, sampai la aku nampak status one of my SS friend, that Unifi technicians tengah tarik cable kat rumah dia.

Aku pun apa lagi, terus telepon Unifi. Lama jugak la aku tunggu for their customer service rep to attend to my call. The registration took about 10 minutes. This Friday, Unifi technicians will come for installation. Cuma yang aku kurang suka is the fact that I'll have to change my home number. I've been using this number for almost 10 years, now kena tukar pulak. The customer service rep pun cakap, that's the only setback of Unifi, kena tukar number baru. Huwaaaaaa.... sedih sungguh! So starting this Friday, nombor rumah aku akan bertukar. But starting this Friday jugak, aku boleh download movies and korean dramas dengan gamaknya... muahahahahha

Now, what did I cook today? Mula2 plan nak masak ikan masak masak merah or sweet sour or apa2 je la yang menyusahkan. Pastu bila pikir betapa letihnya aku hari ni mengemas dan membasuh baju, terus tak jadi. Last sekali, aku just goreng je ikan geruk tu. It was quite huge, about 1.5kg. Masa aku goreng, hubby tanya, "you nak panggil orang datang makan ke?". hehe... Aku cakap kat dia, takyah panggil orang makan, jap lagi mesti licin. True enough, with sambal tempoyak, licin ikan tu. Dah la makan panas2 pulak tu. Fuh! sedap!! Yang aku tak tahan makan ikan geruk ni, satu je, tulang and sirip dia punya la tajam. Kena berhati2 bila makan, takut tercucuk. Last week jari aku tercucuk sirip ikan geruk, one week baru hilang sakit.

Ikan Geruk Goreng Berlada

Ngeri jugak masa nak siang the fish. Especially bila tengok insang dia yang besar. Tulang ikan ni pun keras sangat2. Lepas dah clean the fish, aku lumur dengan kunyit and garam, pastu masuk peti for 3 hours. Then aku keluarkan, then blend bawang merah, bawang putih and cili giling, add a bit of salt, lumur kat ikan before goreng dengan minyak yg banyak. Yummy!!

Terung Celup Telur

Khas untuk CS :D
Terung Celup Telur
4 biji telur
8 ulas bawang merah (or 3 ulas bwg besar)
5 ulas bawang putih
2 tbs cili giling (kalau tak suka pedas, kurangkan to 1 tbs)
Terung - potong nipis, about 1cm thick.
 2 tsp garam

Cara2
1. Blend bwg putih and bawang merah. Pastu gaul dengan cili giling and garam.
2. Pecahkan telur dalam bowl, pukul dengan fork, then masukkan bahan blend. 
3. Panaskan kuali, masukkan about 2tb of oil (minyak lebih kurang mcm nak buat telur dadar), pastu celup terung dalam telur, masukkan dalam kuali. Sudukan few tbs of telur ke dalam kuali, so that terung tu tertutup dengan telur. Masa masak tu, jgn besarkan api, nanti terung tak masak :)
4. bila telur dah garing, boleh la angkat.

4 comments:

  1. Shidah
    sesungguhnya the fish looks gigantic :-)

    Mmm.. camana you masak terung tu? I nih minat dgn masakan berterung ... Boleh turunkan ilmu? Mekasih.

    ReplyDelete
  2. Shidah,
    what's unifi? I pun tengok status my fren kat FB haritu kata dah guna unifi but memang I tak paham langsung lah, hehehe.
    Sama mcm naked broadband ke?

    ReplyDelete
  3. CS, ikan tu memang besar sangat2. but bila makan dengan sambal tempoyak, kejap je licin :D

    recipe dah di post kat atas. my mum suka sangat masak terung mcm tu. dulu i tak suka makan terung mcm tu, tapi lama2 sedap jugak :D

    ReplyDelete
  4. K.min,

    unifi tu new service by tm. kan semua org dok complaint yg internet connection kat msia ni slow yg amat. so tm came out with unifi, fibre optic internet connection. the connection rate is up to 20MB. but for home use, 5MB pun dah more than enuff :D

    naked broadband is wireless internet connection rite? kalau wireless, sama mcm wimax. unifi guna fibre optic. installation alone will take up to 8 hours sebab they will have to tarik the fibre optic cable to subscribers' resident. memang jenuh la menunggu.

    ReplyDelete