Wednesday, July 13, 2011

Beautiful Blogger Award

Oleh kerana k.Ratna telah tag aku, maka, aku kena habiskan jugak tag ni malam ni, so that aku boleh pass the baton pada orang lain. I'm gonna tag 7 people, sila ambik award dan buat sessi suai kenal ye.. hehe.. Ni takde paksaan, cuma sekadar suka2 je. Thx k.Ratna for the tag.

Those yang kena tag adalah

1) K.Min/K.LG (I'm pretty sure dah ramai yg tag K.Min)
2) Rina (take a break from baking, buat assignment ni ye)
3) Zarin (sila rajinkan diri anda :P. cepat sikit habiskan tau, I really wanna read :D )
4) K.Lili ( sorry K.Lili, I hope this will motivate you to blog more, err.. maybe not? )
5) CS (ciksom sayang, terima kasih kerana sudi terima! :) )
6) Aida (takmau cite panjang2 pun takpe, cite pendek pun boleh :) )
7) K.Siti (kena buat esok tau :) )


I need to talk about 7 things that people dont know about me. Aiyo! seksa ni nak pikir..

1) I met my dear hubby over the internet. Masa tu tahun 1994, he was in Michigan, I was in Hobart. Mula-mula takde cinta cintan sebab masa tu aku ada boyfriend (my x-bf now). But hubby aku tu sangatla pandai menanam tebu di bibir, sampai aku boleh jatuh cinta dengan dia. I ditched my boyfriend then, and married my hubby. Semalam, masa kat Ikea, Iman and Iffah baru tau that mama and abah dia orang bercinta dalam internet dulu. Jumpa a year after that! Iman siap tanya, mama dengan abah chat guna apa? YM? Facebook? MSN messenger? I told her, we chat on IRC. Dia terkebil2. Kelakar kan? :)

2. My BM is really bad. Why? sebab aku sungguh tak suka baca buku melayu, tengok cerita melayu dan yang sewaktu dengannya. Masa form 5, during SPM trial, I got P7 for my BM! huhuhuhu.. I was really sad sebab kalau tak dapat credit for BM kan kena sit for July paper. I was so depressed. Dah ler aku tak suka cikgu BM aku masa tu, Cikgu Tuan Jah or something. Dia siap cakap "Rashidah, awak takan pass BM awak!". Dunno why she was really pissed with me. Alhamdulillah bila dapat result, aku dalam A2 in BM. Weeee... jasa mu tidak dikenang cikgu Tuan Jah! Sorry!

3. Masa aku kecik2 dulu, I was so hitam, that, people always call me budak hitam. Ada one time masa sekolah rendah, mak aku curl my hair, ala2 afro gitu. Dah jadi budak negro pulak. Sedih? Memang la sangat sedih. Especially bila balik dari sekolah, kakak aku yg cantik jelita tu selalu bawak balik bunga from budak2 St John. She was in CBN, aku was in St Mary. Terasa diri ni seperti The Ugly Duckling. Kalau balik kampung, mak2 sedara selalu cakap, kenapa la Shidah ni hitam, tak putih macam Shima etc etc. Bleh!

4. When I was in Form 2, aku telah mendapat gelaran Tarzan. Gelaran itu diberi oleh classmate kakak aku, Rizalimi, or was it Koyeng? Cant really remember. Macam mana aku dapat gelaran Tarzan tu? Kebetulan masa time rehat, aku berdiri atas bench sambil pegang dahan pokok. Entah macam mana, dahan tu patah, aku tergolek jatuh dari bench. Kebetulan masa tu, classmates kakak aku lalu, nampak la aku tergolek atas tanah. Maka, nama aku dah bertukar menjadi Tarzan.

5. Masa sekolah rendah, aku sekolah kat St Mary Primary School. Sekolah menengah pulak, from form 1-3, aku pegi SMSS Kuala Terengganu (coed). Masuk form 4, I went to Sek Seri Puteri. Oleh kerana aku pegi 2 different school masa sekolah menengah, kawan2 pun memang sangat ramai. Sometimes, I'll get message in my facebook inbox, tanya mcm mana aku boleh kenal A, or B or C. Yang paling kelakar, Jeni cakap, husband dia kata aku ni macam Kevin Bacon, a person that connects people. Kembang kejap.. hehehe.

6. People always wonder, kenapa aku ada 2 orang anak, padahal mak aku ada 9 orang anak. The reason why I'm having difficulties in conceiving is because aku ada PCOS. Haaaa.. kalau tak tau apa PCOS tu, kena tanya cikgu Google. It's sad especially bila aku tengok Iman and Iffah suka sangat2 babies. For the time being, terpaksa la dia orang main dengan Shariff and Raina.

7. Some might wonder, kenapa aku ni suka sangat masak kan? Well, I started cooking from a very young age, 7 to be exact. Masa tu mok tengah pregnantkan adik aku Mas. Takde orang tolong dia masak, so aku pun start masuk dapur. For someone yang ada 9 adik beradik, of course kena ada sorang yg rajin ke dapur kan? Since aku tak suka melawa (opposite of kakak aku yg cantik tu), I helped mok in the kitchen. Masa sekolah menengah, aku dah boleh masak nasik dagang, gulai, and most dishes yang mok masak. Bila dah selalu jadi tukang masak rumah, automatically, aku jadi official tukang masak untuk family gathering. Balik rumah MIL pun jadi tukang masak jugak. Masa adik2 aku kawin, aku la yang tolong2 kat dapur. When I was heavily pregnant with Iffah, aku masak 40 ekor ayam masak merah untuk wedding adik aku Harun. Will I quit cooking? I think not. I love cooking.. It's the best way to show love.

18 comments:

  1. Aiseymen...nampaknya..kena hold dulu post nak update, kena buat yg ni dulu..tak tidurla aku mlm ni hahaha..

    anyway, yeah, i ingt lg cerita pasal u ngn Sham (i call him Fadhil)kenal thru IRC..i know you since anak dara cewah!i kenal fadhil pun thru Zula.His partner in crime. Alhamdulillah, we have been friends since then.

    time2 dulu mana ada fb segala mcm...Tarzan? budak hitam? apakah itu semua rahsia bb cream you ahaks :P

    ReplyDelete
  2. IRC.. ICQ muahahha ku macam terkenang kahkahkah

    ReplyDelete
  3. Rina,

    haaa.. cepat siapkan assignment.

    yup, punya la lama kita kenal. more than 12 years. thank you to zula and sham.

    if only bb cream boleh putihkan kulit mcm tu. seronok la i! hahaha.. i'm the kind yg kulit senang burn, sebab tu masa kecik hitam. ye la, masa tu, asyik main kat luar je. dah besar, pandai berkurung, cerah la sikit :)

    ReplyDelete
  4. Rima,

    I wanted to tag you, tapikan, knowing your tight schedule, memang tak sempat la you nak kutip the award :)

    masa i main irc, way back in 1994, i kenal few singaporeans, siap jumpa kat central market, KL ni. but i lost contact dgn dia org. sedih.. I cant even remember their names.. double sedih :(

    ReplyDelete
  5. Adui...kene tag! Insyaallah, kalo rajin...hehehe!

    ReplyDelete
  6. k.lili,

    i'm hoping that u'll accept the tag. tak sabar nak baca.. hehe

    ReplyDelete
  7. Shidah,
    Uiks.. ada award tu. Nama award tu yang tak tahan, sebab rasa macam tak matching dengan blog saya, mahupon empunya blog. Muaha!

    Thanks! Will put it up :)

    ReplyDelete
  8. Shida..naper tak citer...yg mana lebih ensem?
    nak kepoci jugak neh!

    ReplyDelete
  9. Aida,

    you're pretty! sesuai dengan award ni :D

    cepat tau siapkan the tag, i nak baca! tak sabar menunggu ni :D

    ReplyDelete
  10. QJ,

    Lupa la nak tulis pasal tu. to me, memang my hubby la lagi hensem jauh dari my x-bf :D

    ReplyDelete
  11. Oooo...patut lar semudah tu cinta berpaling?
    hek3

    ReplyDelete
  12. Thank you for the awards. I kan mysterious woman so mana boleh pecah rahsia, sampai 7 pulak tu, hahaha.
    Made-up punya 'facts' boleh tak? :-P

    ReplyDelete
  13. salam shidah..

    TQ sudi gak menyiapkan TAG tu...
    citer pasal IRC.. akak tak pernah masuk IRC.. tapi pernah gak chat kat hotmail chatting room dulu2.. But masa tu akak dah kawinlah.. so takdelah melekat ngan pakwe.. hehe.. sekadar kwn2 jer.. skrg ni masih lg contact dgn seorang sahabat yg kenal melalui chat room tu.. but skrg dia follow her husband & now menetap kat France.. rasanya visitor dari France yg masuk blog akak tu dialah kot.. hehehe...
    kat Terengganu.. akak sempat sekolah setengah tahun jer kat sek sultan omar, dungun..
    PCOS? akak pun mengalami perkara yg sama gak.. shidah kurus pun ada PCOS jugak ke? org kata pompuan yg ada PCOS ada byk bulu ekkk? itulah yg ada pd akak.. bulu roma yg agak ketara pada bahagian atas bibir.. kengkadang malu sbb nampak mcm misau gitu.. hehehe... akak sendiri nak dptkan yg 2nd... siap mcm2 usaha dibuat urut sana urut sini.. jumpa gynea & ikut mcm2 ujian itu & ini.. lepas 5 tahun barulah akak lekat yg 2nd & bila anak sulung dah masuk tadika barulah akak bersalin yg no. 2...
    shima lagi hebat! siap boleh masak nasi dagang ngan gulai?? waaahhh salute! akak pun sama gak suka tolong ma atau tok masak... mmg org suka masak2 ni kurang melawa agaknya yer.. hehe..
    apa2pun thanks sudi siapkan homework ni..

    ReplyDelete
  14. QJ,

    hahahha.. lebih kurang la. like I mentioned earlier, my hubby ni pandai menanam tebu di bibir, tu yg boleh cair. :D

    ReplyDelete
  15. K.Min,

    Anything pun boleh. That will be interesting.. hehe.. cepat la tulis. I wanna read :D

    ReplyDelete
  16. K.Ratna,

    I didnt know that you're suffering from PCOS too. According to research, 20% female suffering from PCOS, cuma some tak tau pun.

    I didnt know too sampai la bila iffah was about 3 years old, and I tak pregnant lagi. Bila pegi checkup and do medical tests, memang confirmed I'm suffering from PCOS.

    my doctor friend pun ada cakap, normally org yg suffer from PCOS ni akan jadi obese, byk facial hair, acne, dan macam2 sakit. Alhamdulillah in my case, I cuma overweight. Maybe jugak sebab I'm a small eater. Kalau I makan normal mcm org lain, mau 100kg lebih kot berat I.

    I dont have any acne or facial hair yg belebihan too. Cuma my problem is, I'm suffering from oedema. Kaki tangan bengkak teruk, petang baru surut. So my hands and legs nampak bulat.

    I agree with you. Orang yg tak suka melawa, lagi suka duduk dapur. hehe.. I'm glad too sebab at least now, bila my dad nak makan something, dia akan suruh I masak :)

    ReplyDelete
  17. I think tahun 92-97, ramai yang terjebak dengan cinta IRC..lots of my friends yang dah happily married with kids :-)
    Time time tu belum ramai lagi yang hidung belang...semua yang chat, honest2..je.

    ReplyDelete
  18. Nasha,

    betul. masa tu 99% of those yg chat dalam irc, were honest people unlike now, 99% scammers. My friends pun ramai yang kawin dengan their spouse yg jumpa dalam IRC. Of course, tak semua kisah cinta ends with happyly ever after, but rasanya 80% yg kawin dgn gf/bf yg dia org jumpa dalam IRC.

    ReplyDelete