Saturday, July 2, 2011

Tengok Wayang & Baking

Friday, jadual aku pack giler! I ditched my exercise again. Ermm.. It's happening more often now. I'm quite frustrated with myself for not being strong enuff to fight this malas mode. I hope I'll be able to get back on track next week. Kalau tak, memang I'll quit for good. Lepas dah exercise consistently for more than 6 months, rasa rugi la pulak kalau aku quit sekarang. Ok Shidah! you can do it!

We planned to celebrate Iffah's birthday today because hubby has been quite busy for the past few days. On 28th June, Iffah's birthday, he had meeting the whole day, balik pun lambat. Sian anak mama, terpaksa la tunda her birthday celebration. I've baked red velvet cake and vanilla cake for her. Red velvet is her favourite. Oleh kerana birthday girl dah suka, terpaksa la mama dia buatkan. The vanilla cake is a new recipe that I found on Annie's. Mula2 risau jugak, takut tak sedap. Alhamdulillah aku buat the cake, memang tak menyesal! Sedap giler! Now aku still tengah pikir, apa theme for the cuppies nanti.

Lepas dah siap baking, pukul 10pm, we went to Wangsa Walk to watch movie. I've been looking forward to watch Transformers for the past 1 month, lepas tengok trailer cerita tu yg sangat la menariknya. Sadly, takat trailer je yang gempak, cerita memang hampeh. Boring yang amat sampai Iman and Iffah tido dalam panggung. Hubby tak tau ler berapa puluh kali mengomel that he's wasting his time watching Transformers tu. I find Sam's new girlfriend a bit irritating and I dont understand, why the need for the female character  in that movie. All in all, memang menyesal and buang masa tengok cerita tu. We went for late nite show, pukul 10.40pm. Pukul 1.30am baru sampai rumah. Grr... letih giler.

By the way, I made lemon curd today. Yes, I made lemon curd, pegi jusco beli groceries, buat red velvet, buat vanilla cake and prepare the ingredients untuk nasi telur nanti. I dont know where I managed to find the energy to do all those! Now rasa macam nak tumbang je..

 The best lemon curd I've ever tasted. 

Rasa macam nak lick the whole bowl je.

Lemon Curd
Recipe adapted from allrecipes.com

Ingredients

  • 3 eggs
  • 3/4cup sugar
  • 1/2 cup fresh lemon juice
  • 2 tbs butter
  • 1 tablespoon grated lemon peel

Directions

  1. Place a bowl over a simmering pot, beat eggs and sugar. Stir in lemon juice, butter and lemon peel. Cook over simmering water for 15 minutes or until thickened.

 My dishwasher. Cute rite? :P

12 comments:

  1. Wow.. I like your dish washer.. is there any where else I can buy?? :)))
    kasihan pula si Iffah.. ulang tahun party nya di tunda-tunda ya.. :) kiss saja for her :)

    ReplyDelete
  2. Shidah

    hahah...sama cam ai...lemon curd balance kemarin, sikit ai simpan, to eat it on its own..sedap arrr..

    ReplyDelete
  3. Hi Sizuka..
    I baru plan nak bawa my 3Es gi tengok Transformers....but since baca ur comment....rasa macam tak best je...mmmm, tapi since my boy minat sgt dengan transformers..maybe i layan je la....

    alamak!!!! lemon curd....nak buat jugak la, then simpan dalam peti sejuk...balik bandung baru gunakannnya...:-))

    ReplyDelete
  4. Citra,

    hahaha.. I wanna buy 1 too, unfortunately she's only on loan on weekdays and during day time. In the evening, she has to go back with her mom. :D

    Itu la, kesian sama Iffah. birthday pun ditundah. But I'm sure she'll be happy once she sees her birthday cake, an amateurish effort by her mom. :D

    ReplyDelete
  5. Yat,

    I saw your gorgeous lemon curd! makan dengan lemon yoghurt muffin. Nak sangat2 buat the muffins, tapi i risau takde orang makan sebab none of the people in this household suka muffin. maybe jugak sebab i jarang sgt2 buat muffins :)

    ReplyDelete
  6. 3E,

    I tak baca review pasal transformers before buying the tickets. Rupanya, reviews teruk. memang menyesal la. tapi for those yg suka robot2, i think will enjoy the movie and i'm pretty sure anak u suka sgt :)

    kat bandung nanti, beli kek kukus yg femes sgt2 tu, pastu balik msia, makan dgn lemon curd. peh! sedap! have fun in bandung! :)

    ReplyDelete
  7. happy besday to yr girl

    yang kat sinki tu bogel ke tak leh guna dah bowl tu heheh

    ReplyDelete
  8. erma,

    pakai panty..hahahah..

    tq for the birthday wish :)

    ReplyDelete
  9. I dah tengok Transformers. Bawak my son yg sulung tu nak tengok sgt. Tak sebest yg previous two....rasa dragging & kepala asyik dok fikir bila la nak habis.

    ReplyDelete
  10. Unaizah,

    Exactly how my hubby felt masa tengah tengok cerita tu, dia dok membebel, bila la nak habis. and yes, cite tu tak best compared dgn the 2nd and the 1st installment.

    ReplyDelete
  11. Shidah,
    Amboi.. sampai buat lemon curd sendiri ye? Tabek sungguh ni! :D

    Hmm.. sepanjang 15 minit masak tu, nak kena sentiasa kacau ek? Untuk resipi tu dapat satu mangkuk macam dalam gambo tu ek?

    Psst.. dah buat ke dessert si Jamie? :D

    ReplyDelete
  12. Aida,

    hehehe.. I was a bit ambitious. luckily tak susah nak buat the lemon curd. yup, sepanjang 15 minit tu i kacau slowly, so that tak berketul. actually, tak sampai 15 minit pun dah pekat. and yes, u'll get 1 mangkuk kecik dalam 8 oz mcm tu.

    i belum beli lagi digestive biscuits. huhuhu.. biskut marie ok jugak kan?

    ReplyDelete