Friday, July 15, 2011

Roti Jala & Kari Sardin

Err.. aku rasa aku dah jatuh cinta dengan roti jala. Semalam, aku buat roti jala dengan kari sardin pulak. Kan semalam hari malas, thus, the kari sardin. Kalau hari rajin, mau aku buat kari daging ke, kari udang ke. Dah lama sebenarnya aku tak masak kari sardin tu. Tak sangka, dah lama tak makan, rasa sedap pulak. Licin periuk. Roti jala aku buat 2 batches.

Iffah balik from school semalam, complain sakit kepala. So, dia skipped KAFA. Aku cuma hantar Iman sorang je. Balik from hantar Iman KAFA, badan iffah panas, demam pulak anak aku sorang tu. With Shariff and Raina around, memang aku tak boleh nak pay attention pada Iffah. Kesian Iffah. By malam, demam dia dah kebah sikit, but this morning, panas lagi.

Alhamdulillah hari ni hujan, at least jerebu tak teruk sangat. I hope iffah will be well enough untuk pegi tengok cerita Harry Potter tonite. Yes, we're going to watch Harry Potter mlm ni. Aku dah beli tiket since last week. Baru 2 days ago aku pegi ambik tiket kat TGV, booking dah seminggu  lebih. Nowadays, it's easier to buy online then pegi collect tiket. Tak payah la aku susah2 nak beratur panjang.




Recipe utk kari sardine
bahan2
1 tin sardine
3 biji kentang - peeled, potong 6
1 biji bawang besar - hiris halus
4 ulas bwg putih - hiris halus
2cm halia - hiris halus
1/2 sudu teh halba
1 tbs cili boh
3 tbs rempah kari ikan
250ml santan
1 cup air (kalau taknak pekat sgt, tambah air lagi)



cara2
1. mula2, panaskan minyak, tumis bwg besar, bwg putih, halia dan halba sampai garing.
2. masukkan rempah kari, daun kari (i didnt have any) dan sedikit air
3. bila rempah dah garing, masukkan santan dan air serta ubi kentang. kacau hingga mendidih.
4. biarkan for few minutes hingga kentang empuk.
5. masukkan sardine in tomato sauce ke dalam kari. make sure masukkan sekali dengan tomato sauce dalam tin sardine tu.
6. boleh la add garam dan a bit of sugar.

8 comments:

  1. waaa ari sardin pulak...ermm actually i x pernah makan kari sardin ngeh2..kena try ni :D

    ReplyDelete
  2. Sedap rina kari sardine. 1st time I buat kari sardin was masa I went to US to visit sham back in 1996. Lepas tu terus jatuh cinta :)

    ReplyDelete
  3. I love to eat roti jala and kari sardin but both daughters don't eat sardin so once in a blue moon je klu teringin I masak ..they love roti jala with sambal tumis ikan bilis though ...Amy

    ReplyDelete
  4. shidah, i pun sama mcm rina tk pernah mkn kari sardin..sedap ye! eh, mesti sedap lah tu kan hikhik
    btw, i dah amik award and dah buat dah tag tu...
    thanks sebab ingat nk bg award kat i hikhik terharu babe!

    ReplyDelete
  5. Amy,

    my girls pun takde la suka sangat sardine. masak maybe 4 kali setahun, but bila buat kari sardin tu, suka pulak dia org makan. kejap je dah licin. eh! roti jala makan dgn sambal tumis sedap yek? i wanna try la esok :D

    ReplyDelete
  6. zarin,

    you should try, memang sedap! even for those yg tak suka sardine mcm my daughters, pun suka the kari sardine. i grew up makan sardine, so i love everything sardine especially karipap sardine. my girls pulak, grow up with ayam. kalau masak lauk ayam, laju je.

    i dah baca the entry. thank you! :D

    ReplyDelete
  7. haaaa dah keluar dengan kari sardin pulak ,tak pernah try la shidah nnti boleh try

    ReplyDelete
  8. Chikmi,

    makan dengan kari sardin sedap! sesuai kalau in a rush. kadang2 kalau tak sempat nak keluarkan ayam, guna sardin pun boleh :)

    ReplyDelete