Monday, July 11, 2011

Devil Food Chocolate Cake

I'm not a chocolate person, so, chocolate cake tu memang aku tak suka. If I eat chocolate, it'll be expensive ones, imported ones. Kalau takat cadbury dan yg sewaktu dengannya yang made in Msia, memang kim salam, aku tak makan. Why so picky? I dunno.. hehe.. terukkan? Well, in a way, it's good sebab aku boleh maintain kurus masa before kawin. Sekarang? hmmph! tak makan chocolate pun still bulat.

Iman and Iffah pun very picky about their chocolates. Imported chocolate, dia orang makan. The ones yang made in Msia, takmau makan. I remembered Cadbury tasted different masa kat Tassie dulu. Kat sini rasa keras and too sweet. My favourite is Cadbury Flakes. Pesal kat sini takde jual? That used to be my lunch masa belajar with a bottle of orange juice.

Anyway, I found the almost perfect chocolate cake in DFCC recipe by Shelly Kaldunski. Tapikan, walaupun aku bake this DFCC many times dah, aku cuma makan 1 slice or 1/2 slice je everytime aku bake. Iman and Iffah pun macam tu jugak. The girls sangat la tak suka makan chocolate cake especially Iman. So, the chocolate cake yang aku baked on Saturday, langsung tak dimakan oleh Iman and Iffah. Nasib baik la adik aku Mas ada. Dia ambik satu bijik. I baked 3 chocolate cake, she took 1.

Petang semalam, we went to Subang Airport to send off MIL. On the way to the airport, hubby to a wrong turn. Instead of 20 minutes journey from Melawati to Subang, dah jadi 40 minutes journey sebab dia kena buat U-turn kat Sg. Buloh. Nasib baik la highway tak congested. Urgh! Bengkek betul. Bila aku tanya dia kenapa dia tak baca signboard (masa dia drive tu, aku busy ber FB with his ipad2, using 3G card), dia cakap selalunya aku yang akan bagitau kat mana nak turn, which junction to take etc etc. I told him, lepas ni aku taknak jadi co-pilot dah!  Acah je.. hehe.. I know he'd be lost kalau aku tak bagi direction.

This cake was for hubby's acquaintance.


Devil’s Food Cake
From Cupcakes by Shelly Kaldunski

1 cup flour
¼ cup unsweetened cocoa powder
¾ tsp baking soda
¼ tsp salt (add only if you use unsalted butter)

½ cup coarse white sugar
½ cup brown sugar
4 tbs unsalted butter (I used salted butter), 4 tbs is approx 60gm
1 large egg
1 tsp vanilla
½ cup lukewarm water
¼ cup buttermilk (if you dont have butter milk, just add ½ tbs vinegar to ½ cup of milk, let it stand for 5-10 minutes)

Method
1. Sift flour, cocoa powder, baking soda and salt in a bowl.
2. Cream butter, white sugar and brown sugar until light and fluffy.
3. Add egg and vanilla, beat until combined.
4. Add flour mixture, alternate with water and buttermilk, beat on low speed.
5. Beat for another 30 sec until combined.

Chocolate Ganache
250gm dark chocolate
250ml whipping cream
A pinch of salt
1 tbs butter

Method
1. Heat whipping cream using double boiler until bubble. Add chopped dark chocolate, stir until melted, add butter and salt.
2. Let it cool, keep it refrigerated for at least 1 hour.

22 comments:

  1. coklat yang murah2 pun akak suka asalkan bukan cadbury...murah2 pun mesti yg branded lah har3...

    dulu2 suka makan coklat yg sedara mara bawak dari US...mmg very smooth jer kan, tp bila dah dpt tau kandungannya yg tak dijamin halal terus masuk dalam tong sampah...sekarang memang dah pesan kat depa tak payah kasi kitorang coklat kalau pi luar negara...

    sekarang ni banyak makan van houten jer...
    kdg2 uncle dari singapore bawak toblerone pun akak bedal jugak tapi.....

    coklat cake dari secret recipe tu OMG...memang tak mampu tolaklah...boleh makan sorang2 satu biji kek tuh! yummeh.

    ReplyDelete
  2. shidah, ur hubby & my hubby serupa la .. kalau i ada sblh, sori la dia nk baca signboard. pantang I lepa sket, mmg sesat la dia bila org sblh bg direction. I sampai skrg x cuba2 lg DFCC ni sbb dh kebosanan mkn choc cake. sedap ke?

    ReplyDelete
  3. QJ,

    Cadbury kat sini memang sangat tidak sedap. tapi, hari tu, i went to carrefour, i bought carrefour brand chocolate, sedap sangat. i bought the one with 60% cocoa which is a bit bitter, tapi rasa sama mcm imported chocolate.

    Bila beli chocolate, i will look kat the labelling, make sure that takde guna bahan2 yg tak halal. selalunya, chocolate ni problem dgn the emulsifier. so far, alhamdulillah, the ones yg i beli, boleh dimakan. I love toblerone!! especially toblerone white tu. sedap! walaupun manis :D

    and yes, chocolate cake secret recipe memang sedap. suka sgt2. but the most i makan, 1/2 slice :)

    ReplyDelete
  4. ain,

    tu la, men! kadang2 rasa macam nak cubit2. yg geramnya, padahal dia lalu jalan tu beribu kali dah, still nak kena ada co-pilot yg bagitau.

    to me, dfcc tu memang sedap. especially bila dah peram dalam peti for 1-2 days. so far, kalau i bagi my friends, tak penah ada yg tak suka. semua suka sangat, especially chocolate lovers :)

    ReplyDelete
  5. Shidah, i tak pernah jadi co-pilot zula, even whn we are back in Sabah. I just ddk belakang with my kids or else tidur kat seat sebelah dia hahaha. Anyway, i ape2 yg chocolathy mmg i suke :D

    ReplyDelete
  6. I memang hantu coklat..kat office ni dalam drawer I sentiasa ada stok coklat....kat rumah dalam peti sejuk pun ada jugak....semua anak2 I hantu coklat same goes to my hubby.....Coklat membuatkan we all happy!...
    pssstttt..btw, last saturday pun I baked This DFCC jugak!...macam janji-janji je kan...:-))

    ReplyDelete
  7. shidah
    i baca ni sambil mata nk tertutup sbb ngantuk tapi stoberi tu buat bijik mata i celik jap hahaha nak makan stroberi buleh? :D

    ReplyDelete
  8. 3E kita serupa! bila cik abe belikan coklat rasa mcm nak senyum seharian. hehe.. and this is one of my fav choc cake apart from choc torte.

    ReplyDelete
  9. this one aarrr, esp cekelat2 one aarrr, really make me crazy tau... my dark chocs baru abis.. ada pulak devil choc cake ni... bak mai la sikit...!!! hehehee...

    ReplyDelete
  10. Shidaaaaaaaaaaaaaah!
    Am not a huge fan of chocholate either but your lovely photos are enough to convert me! Haha!
    If just by looking I'm already drooling, can't imagine the people who get to taste it *unsur jeles di sini ye *

    ReplyDelete
  11. Rina,

    Seronoknya!! I wish sham boleh jadi independent mcm zula, tak perlukan co-pilot. unfortunately, i think i'll be his co pilot sampai tua.. huwaaaaa

    you boleh geng dgn my mom. she loves choc cake, chocolate dan yg sewaktu dengannya :D

    ReplyDelete
  12. 3E,

    waa.. kalau my dad pegi office u, sure he;ll be extremely happy sebab dia suka sangat chocolate. my mom too. kalau i balik kampung, i'll buy him chocolates. ok jugak, takyah pening2 i nak pikir nak beli apa :D

    nanti jgn lupa upload gambar ur dfcc tu ye :)

    ReplyDelete
  13. zarin,

    strawberries tu telah dihabiskan oleh shariff! i thought dia makan sorang2, rupanya dia share dengan adik dia raina. by the time i perasan my strawberries dah hilang, dah too late. I saw raina eating the last one. :(

    ReplyDelete
  14. ju,

    haaa.. u hantu chocolate rupanya. patut la happy je bila dapat the easter eggs :)

    next time i'll buy you korean chocolate pulak. very bitter, 60% cocoa :)

    ReplyDelete
  15. Mulan,

    sad to inform you, my hubby's boss dah habiskan. huhuhu.. next time i buat byk2 sikit ye. and i'll courier some to u using dream express :)

    ps : i have about 300gm of dark chocolate lagi, nak? :D

    ReplyDelete
  16. Aida,

    hehe.. that photo is so buruk. tengok la tangan i yg tak berseni tu. memang bab deco cake, hancus! nak frost the cake pun tak rata. macam permukaan bulan, senget2, ada tinggi rendah. mcm jalan tengah buat construction pun ada jugak

    ps : if u're want to bake a really good choc cake, i'd like to recommend this recipe. you'll never go wrong with this recipe :)

    ReplyDelete
  17. Shidah
    Imported chocolate akan sentiasa ade didalam fridge.. tu my hb punya snacking.. sonia pulak doesnt know how to eat milk chocolate.. she only eats dark chocolate.. tu sebab she can lick my bowl of ganache hahaha - part tu dia ikut papa dia and not me hehehe

    I am not hb's co pilot.. my hb lah pilot.. dia lah co pilot.. he doesnt even allow me to drive when we do roadtrip baik kat malaysia ke.. europe ke or aussie ke.. sama ajer..

    ReplyDelete
  18. I baca title u pun terkejut.... U buat kek coklat????Betulkah??? Tapi dah agak dah mesti buatkan tuk org.. Heheheh. Mmmm tapi mmg I hantu coklat.. kalau buat DFCC nie I boleh makan sorg... and eh sama lah I pun suka flakes... tu I nya breakfast hari2 with secawan fresh milk and pecah2kan flakes dlm nya... waaaa... heaven..... Nanti I balik igtkan I... I belikan tuk u souvenir from Ireland... hehehe... eh chop.. tapi semua coklat pun peberet I sebenarnya......

    ReplyDelete
  19. Rima,

    heavennya!! I wish I can raid ur fridge! hehe.. my girls love milk chocolate, but shariff pulak makan dark choc je, boleh geng dgn sonia :)

    I wish I dont have to be my hubby's co pilot. Dulu before kawin, masa mula2 dia duduk kl, 2 tahun I terseksa. Everyday, without failed, dia akan call, tanya mcm mana nak balik rumah from the office. bengkek je I!

    ReplyDelete
  20. Mummy Nana,

    hahaha.. you know me well! Kalau I buat kek chocolate, it will always be for someone else. Eh! come to think about it, I hardly buat kek chocolate.

    jelesnya dengar you makan flakes for breakfast. huhuhu.. that was my lunch for 3 years dulu. huwaaa.. I rindu flakes!! and I'll gladly accept flakes as souvenir. hehe.. Thank you!!! :D

    ReplyDelete
  21. Hehehe... eh flakes tu bukan tuk breakfast jek.. lunch, tea n dinner.... wokeyh.. kalau I balik Mesia.... I'll let u know ;-)

    ReplyDelete
  22. mummy nana,

    i'm so jealous!! huhuhu.. dah bertahun i tak makan flakes. i think the last time i makan flakes was masa i pegi US which was aeons ago (i'm exaggerating, i know). :(

    ReplyDelete