Thursday, November 5, 2009

Iffah & Ayam Penyet

Few days ago my SIL masak Ayam Penyet kat rumah dia. But since aku and hubby were not feeling very well, maka kita org tak pergi. But mak cakap, sambal yang SIL buat tu sedap sgt2. So hari ni aku tergerak hati untuk memenyekkan ayam for dinner. hehehe.. ni bukan ayam yang kena penyek dgn lori ye. Ni ayam yang disembelih secara halal. :)

Sebelum kita melihat hasil kerja aku petang tadi, aku nak bercerita pasal drama queen rumah ni, aka Iffah. Aduhai anak aku yang sorang tu. Kalau angin kus-kus dia dah sampai, maka ribut taufan akan melanda rumah aku yang sekangkang kera ni. Tak tau la apa masalah dia dengan Iman, but yang pastinya dia sakit hati dengan Iman about something, dan meleret2 sampai la saat sebelum pegi ke sekolah. Aku pulak naik angin tak hingat punya, maka aku cakap kat Iffah "If u dont stop crying right now, I'm gonna leave you and you will have to walk to school!!". Aku pun terus ambik kunci kereta, kunci pagar rumah (nooo.. Iffah wasnt alone, remember, nekton is around), pastu duduk dalam kete to cool off.

I was trying to cool off coz aku rasa kalau aku marah, it wont do any good. Lagipun today dia ada exam, aku taknak la dia stress, nanti tak boleh jawab. Dari dalam kereta, aku boleh dengar dia melaung. Sampai ada neighbour aku keluar, jenguk, anak sapa la yang meraung tengahari buta tu. Pastu rasa kesian pulak, aku pun suruh makcik ton bukakkan pagar, and suruh Iffah masuk dalam kereta. She was still sobbing. Mama yang evil ni suruh dia diam, kalau tak, mama evil akan tinggalkan dia tepi jalan. Fuh! kalah mak bawang merah (silap, sepatutnya mak bawang putih, dalam cerita sinetron dari seberang tu, thx nisa for correcting me) dalam cerita "Bawang Putih Bawang Merah".

Bila dah nak sampai sekolah, sedih pulak aku tengok Iffah dengan air mata berjurai2. Maka aku pun peluk dia and cium dia and tickled her and made her laugh. Alhamdulillah. Pelik aku, apasal la aku ni kurang sabarnya bila melayan kerenah anak. Padahal among kawan2 aku, kebanyakannya kata aku ni penyabar giler. But when it comes to Iman and Iffah, aku sangat tidak sabar. Di sebabkan rasa bersalah, balik sekolah tadi, aku belanja the kids makan burger and dear hubby pau rokok sekotak coz dia tak bawak duit. Grrr... geram betul aku!



Ayam Penyet

Aku buat 2 version of sambal. Esok insyaAllah, I'll post the recipe, now tengah takde mood :(

4 comments:

  1. I pun selalu mengamuk dgn budak budak ni. Memang tahap kesabaran amat kurang especially with my drama queen Bunches. And the best time for me to membebel is in the car when sending them to school, coz masa tu everybody is together, senanng sikit I nak berleter.

    ReplyDelete
  2. k.shaz, sama la mcm i. selalunya i akan membebel panjang dalam kete. i wonder mcm mana my mum besarkan 9 of us dulu. i yang 2 orang anak ni pun, tersgt la tak sabarnya.. :(

    ReplyDelete
  3. Dear ladies, Shaz n Sizuka .. there will come a time you akan terlebih2 sabar big time tanpa you sedari you have that quality. Bila timenya tu? Hehe ... tungguu.... (bunyinya macam nak kasi you all some hope tapi dah macam menakut2kan pulak ek? keji I kan?).

    Anyway Sizuka, nasib baik Iffah tak dipenyetkan, kesian dak tu. Your ayam penyet sama rasa dgn yg kat restoran tu tak? or izit better??

    ReplyDelete
  4. cs, waaa... memang menakutkan. kenapa pulak jadi terlebih2 sabar? cite la.

    last nite, cuma ayam saje dipenyetkan.. hehee.. since i tak pernah makan ayam penyet before, i tak tau rasa better ke tak. but my hubby kata sedap. dia selalu makan bila dia pegi indonesia or johor.

    ReplyDelete