Wednesday, May 5, 2010

Pulut with Ayam Goreng Berempah

Pulut has always been on my top list of carbo. Antara nasi and pulut, aku prefer pulut. Especially pulut kuning yang mok masak. Peh! memang heaven. Bulan posa tahun lepas kan aku dilanda demam pulut cawang. Almost everyday aku buat pulut cawang. Those yang kenal aku tau that once aku dah suka satu dish tu, aku akan masak everyday sampai dah tak boleh nak telan lagi.. hehe.

Pulut with Ayam Goreng Berempah is one of my favourite dish. Aku mula makan pulut ni kat kedai abah, cooked by one of the Thai cook. Dulu abah ada kedai kat fasa 6, jual tomyam. Saje dia suka2 bukak kedai makan. Bukan dia duduk situ pun. The kedai was doing very well sampai la MPAJ robohkan kedai tu sebab illegal. Eleh! MPAJ ni, saje je cari pasal. The kedai has been around for more than 15 years, baru sibuk nak robohkan. Now MPAJ buat gerai baru, elok sikit je dari kandang lembu. Buruk giler!!

Entah macam mana, tiba2 teringin sangat nak makan pulut tu. So aku decided to try masak sendiri. Ayam berempah tu, senang je masak. Cuma the difficult part is untuk buat sambal. Adik aku cakap it's just sambal cili merah with cuka. Alhamdulillah menjadi! I was so happy!!


Recipe

Pulut ditanak seperti biasa sehingga masak.

Ayam Goreng Berempah/ayam bumbu - resipi ada di sini jugak.

Ingredients
Ayam 1 ekor - potong 16
20 ulas bwg merah
10 ulas bwg putih
5 biji buah keras
2 inci halia
5 inci lengkuas
1 btg serai - titik
3-4 helai daun salam

Directions
1. Blend bwg merah, bwg putih, buah keras, halia and lengkuas.
2. Masukkan bhn yg dah diblend dalam kuali, masukkan serai, daun salam & ayam. Tambah air sikit je.
3. Masak ayam sampai kering, tambah garam.
4. Panas kan kuali utk menggoreng
5. Keluarkan ayam dari bumbu tadi, goreng dalam kuali sampai garing. Make sure minyak jgn kuat sgt, nanti hangit.
6. Bila ayam dah garing, toskan, last sekali goreng bumbu tadi. Bila bumbu dah garing, gunakan penapis utk angkat bumbu.
7. Dah siap ayam bumbu. Kalau suka lebih bumbu, tambah lagi bwg dan lengkuas.

Sambal
10 biji Cili Merah
4-5 tbs cuka
4 tbs sugar
2 tsp salt
2 ulas bwg putih (kalau suka)

Cara2
1. Blend semua bahan sambal, dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment