Friday, April 24, 2009

Ikea Cafe

Aku rasa, kalau kira hours aku melabuhkan punggung kat IKEA cafe tu, mau boleh masuk Guiness World Book of Records. Punya la lamanya aku melepak kat situ, many times pulak tu. Ni baru je balik from lepaking with Anne, Azreen (adik Anne) & Sally. Actually nak ambik jubah and tudung yg aku kirim kat Anne for my mum. Dah almost every week pulak aku bercanda dengan Anne.. hehe. Ye la, asyik dok kirim barang je kat Anne. Alhamdulillah aku ada sahabat sebaik Anne .. hehe

Today Hubby balik for lunch from Paka. Dia bawak his GM sama. So nak ke taknak, terpaksa la masak something yang lain dari yang lain. Since aku dah lama tak masak nasik dagang, maka tadi, dengan semangat yang berkobar2, aku buat nasik dagang. Kebetulan pulak my parents ada kat KL, aku buat byk terus, kirim separuh ke rumah parents aku. Lepas makan kat rumah, Hubby terus ke JB balik and will come home on Sunday.. huhuhu.. dah almost a week aku kena tinggal.

Ni nasik dagang tengah hari tadi. Err.. actually, ni dah kira semlm sebab now dah pukul 12.30am. Hubby aku ni very fussy when it comes to nasik dagang. Alhamdulillah so far, kalau aku buat nasik dagang, dia akan puji. Ye la, being brought up in Terengganu, he's spoil for choices when it comes to nasik dagang.

Nasi Dagang + Ikan Tongkol + Acar Mentah



Nasik Dagang

bahan2
5 pot beras siam wangi AAA
2 1/2 pot air
2 1/2 pot santan (ambik from 1 biji kelapa)
daun pandan
2 tbs halba
2 inches halia - julienne
10 biji bwg merah - potong nipis
2 1/2 tbs garam (masuk dalam santan)

cara2
1. rendam beras for about 5-8 hours.
2. then kukus beras for about 1/2 hour, until 3/4 masak.
3. keluarkan dari kukusan, then masuk dalam bekas besar, tuang air, kacau sampai air kering dan nasi sejuk.
4. masukkan balik nasi dalam kukusan, then tabur halba, halia and bawang.
5. kukus sampai nasi masak dan jadi gemuk :)
6. tuang nasi dalam bekas besar, masukkan santan, kacau/harung sampai nasi tak berwap

Gulai Ikan Tongkol
bahan2
2 kg ikan tongkol besar, potong 3-4, rebus dengan nisan, garam and asam keping.

bahan untuk blend
25 biji bwg merah (i used 5 biji bwg besar)
10 ulas bwg putih
2 inci halia
3 inches lengkuas
12 tbs cili boh
1 tbs belacan
5 tbs rempah nasik dagang

santan 1 kg
nisan
garam, gula

cara2
1. masukkan santan dalam periuk, tuang bahan blend. masukkan dalam 5-8 cups of air
2. masak sampai santan naik minyak.
3. bila santan dah naik minyak, masukkan nisan, garam, gula, ikan tongkol dan air rebusan ikan tongkol.
4. masak for about 10-15 minutes, then masukkan cili padi, belimbing buluh

No comments:

Post a Comment