Tuesday, June 22, 2010

Mid Term Hols in Terengganu - part 2 (Satar)

Dulu masa mula2 mok and abah pindah to Terengganu (which was after aku kawin), aku selalu pegi Tok Bali to buy satar. Time tu, satar memang murah betul. Satu lidi panjang, ada 4 biji satar, was selling at RM0.50, now dah jadi RM1.00. Everytime ke Tok Bali, banyak la satar yang aku borong.

Nowadays, susah nak cari satar yang sedap. Kalau sedap pun, kecik je portion satar tu. Sakit hati je bila makan. Sometimes, satar yang dibeli, tak fresh, yang maybe dah few hours dibakar and reheat. So bila makan, rasa kering, tak juicy macam satar baru. Aku paling suka kalau makan satar yang rasa a bit pedas. Of course sangat2 tak sesuai untuk anak2 aku sebab dia orang tak suka sangat makan pedas, especially Iffah.

On the way back from Pachakan, aku singgah beli satar before jambatan Kuala Besut. Aku takde specific kedai yang aku beli satar. Selalunya, aku singgah je mana2 kedai yang jual satar. Ada 2 kedai jual satar before jambatan tu. Aku singgah kat kedai yang dekat dengan junction simpang tiga menghala ke Tok Bali.

Mok wanted to taste the satar first before beli sebab takut tak sedap. Masa kita orang sampai, makcik tu tengah bakar sata and otak2/paeh (betul ke ejaan aku ni?). Satar makan panas2, memang heaven!

Sedap sangat2, wa cakap lu..

Makcik, tolong bungkus semua ye.. hehehe.. saya seorang yang tamak haloba, nak makan semua sorang2 :D

Otak-otak/paeh.. I'm not that crazy about it.

2 comments:

  1. I pon tak crazy sgt dgn otak2 but apa perbezaan sata & otak2?? Sata i pernah rasa secubit saje yrs back, dah tak ingat...

    ReplyDelete
  2. otak2 pedas, pastu texture mcm plastic. satar warna putih, pedas jugak, lembut, ada santan.

    ReplyDelete