Thursday, July 1, 2010

Lemon Cheese Tart

This recipe was posted by Ella in our egroup ages ago. Aku suka sangat this recipe sebab senang dan insyaAllah jadi. The original recipe uses blueberry, but aku tak suka blueberry yg manis tu. Aku gantikan dengan lemon. Bila buat lemon cheese tart, aku teringat Pak Abu, kawan masa sekolah kat Terengganu. Punya la lama aku janji dengan dia nak buat lemon cheese tart, tapi tak tersampai hajat sebab selalunya time dia balik msia, aku ada kat KL. Dia pulak bila balik je msia, terus balik Terengganu. He's working kat Qatar, selalu jugak balik, every month at least once. Sorry ye Pak Abu, insyaAllah ada rezeki awak tu.

Kenapa ye tiba2 minggu ni aku jadi extra rajin buat cheese tart? Aku saje je nak menghabiskan stock cream cheese yang berlambak2 dalam peti. I'm the kind yang, bila ada sale je, aku akan beli, beli dan beli. Last2, bila tengok dalam peti, macam2 ada, tak guna pun. In order not to membazir, maka aku harus habiskan stock2 yang ada before aku beli yang baru.. hahahhaa..

Lemon Cheese Tart

Recipe (source : Norzailina Noordin)

Bahan2 pastri
250 gm tepung gandum
80gm butter
40 gm marjerin
10 gm gula (aku guna 2 tbs)
1tsp salt
1-2 tbs iced cold water
1 egg yolk

bahan2 inti
100gm butter
100gm castor sugar
225gm cream cheese (i used 250gm at room temperature)
1 egg
blueberry filling (I used lemon filling, yellow colouring)

Cara2
1. Untuk buat pastri : gaul garam, tepung, butter and marjerin, sampai jadi macam bread crumbs. kemudian masukkan gula.gaul rata.
2. masukkan telur dan air. uli sampai jadi dough. masukkan dalam bekas (I used ziplock), biarkan dalam peti for 1/2 hour. panaskan oven.
3. kemudian canaikan dough setebal 3mm, masukkan dalam tart tin, bakar for 10 minutes pada suhu 200 celcius, keluarkan
4. untuk buat inti : pukul gula dan butter sampai gebu, masukkan telur dan cream cheese, pukul lagi sampai gebu.
5. sudukan sikit adunan cream cheese dalam kulit tart, kemudian masukkan blueberry or lemon filling, tutup dengan cream cheese filling. lorekkan dengan hujung pisau untuk buat corak. 
6. bakar for 25-30 minutes dalam oven at 190 celcius. 

selamat mencuba!! :D

2 comments:

  1. Shidah

    Lemon fillings tu you beli yg dah siap ke? Something like lemon curd?

    ReplyDelete
  2. CS, I bought the one kat bagus. esok I'll take photo ye. Kalau pegi bagus, kat dalam fridge dia tu, ada jual mcm2 filling, termasukla blueberry, kiwi, strawberry. lemon pun ada :)

    ReplyDelete