Tuesday, March 3, 2009

Bubur Lambuk

Teringin nak makan bubur lambuk. Since today ada pasar malam kat Melawati, maka aku pun singgah la kejap beli ulam2 untuk bubur lambuk. Sadly 70% ulam2 takde, maka aku guna je la apa2 yg patut.

Bubur Lambuk



Recipe akan menyusul sekejap lagi. Nak gi deliver bubur lambuk dulu to few houses :)

ok, dah balik rumah. Phew! lega. Aku akan cerita kenapa aku buat bubur lambuk ni esok. Now just nak paste recipe je.

Bubur Lambuk (tak cukup daun ni)
beras - 3 pot
ikan kembung - 1kg (rebus, tumbuk isi)
daun2 kayu, daun pucuk paku merah, daun kesum, daun pucuk manis, daun kadok, dan mcm2 daun lagi
kerisik - dari 1/2 biji kelapa
santan - 1/2kg
lada hitam - 3 tbs
serai - 3 btg (ketuk)
bwg merah - 20 ulas
halia - 5 inches

cara2
1. masak beras sampai 3/4 pecah, ie bubur yg 3/4 masak
2. masukkan bwg & halia yg dah diblend, ikan tumbuk, air ikan, santan, kerisik, lada hitam and serai, garam
3. bila dah almost masak, masukkan daun2.

Aku tak suka daun2 tu overcooked, so selalunya bila dah masak je daun, aku terus tutup api. Aunty aku selalunya masak sampai daun2 tu betul2 empuk. Masalah duduk KL ni, daun2 tak cukup. Tadi cuma ada daun kaduk, pucuk manis and daun kesum je. So bubur lambuk tu looked a bit dull.

2 comments:

  1. Hmmm...suddenly teringin nak makan bubur lambuk ni..dulu masa kat KT kalau nak makan biasanya I mintak arwah Oma (jiran) buatkan...rugi sbb masa tu tak belajar buat dengan arwah..now menyesal..nasib baik shidah ada resepi kat blog ni..thanx kalau tak kempunan la I...thanks again sis..

    ReplyDelete
  2. I love Bubur lambuk yg cukup sifat ie byk sayur tapi kat kl susah la nk dapat sayur2 tu

    ReplyDelete