Thursday, March 12, 2009

Bubur Untuk Orang Sakit

Iman tak pegi sekolah hari ni. She is down with tonsillitis. Actually dah sakit for the past 2-3 hari. Tapi semalam tak tahan agaknya, asyik dok menangis je. So terpaksa la bawak pegi klinik. Menyampahnya aku kat doktor klinik tu. Rasa mcm nak lempang je, takde people skill langsung. Dah la anak aku nak bukak mulut pun tak boleh sebab sakit sangat. Dia siap boleh tanya "sudah berapa lama dia menangis, ada 1 jam? 2 jam?". Wei! what kind of question was that?? Apa kena mengena dengan tonsillitis anak aku??

Takyah cakap pasal doktor tu, buat sakit hati tu. My Hubby will say "nyekik". Since Iman tak boleh makan, aku terpaksa la masak bubur untuk dia. Oh ya! lepas balik from klinik semalam, about 11.30pm, aku bawak Iman pegi McD. I know, I know.. I shouldnt have since McD also contributes to the destruction of Palestine indirectly. But mana nak cari bubur malam2 buta? So nak taknak, terpaksa la pegi situ. I bought her an ice cream, and beli bubur ayam for her. Balik rumah, baru boleh tido. Kesian anak Mama...

Below is bubur daging yang aku masak untuk Iman. Actually nak buat bubur ayam, tapi sebab dah thaw daging untuk buat Bulgogi, maka guna je la daging tu sikit utk letak dalam bubur. Iffah sorang je kena pegi sekolah hari ni, so tu yang masak Bulgogi. It's her favourite.

Bubur Daging



Yummy!




Bubur Daging

Bahan2
1/2 pot beras siam wangi - cuci, masak dengan air yang byk sampai 3/4 pecah
250gm daging - potong nipis
4 inches halia - julienne or crush
3 tbs sesame oil
2 tbs beef stock
garam
(daging boleh replace ayam, ikan bilis yg dah blend and campur sayur broccoli, carrot, sawi or any sayur yg kids suka)

Cara2
1. Bila nasik dah 3/4 pecah, masukkan daging, halia, sesame oil, stock and garam
2. Hidang dengan bwg goreng, daun bwg.

2 comments:

  1. buburnya bagus, warna-warni begitu pasti jauh lebih enak daripada buburnya McDonald. :)

    ReplyDelete
  2. cuba la, rasanya memang lebih enak :)

    ReplyDelete