Sunday, March 8, 2009

Terengganu

I'm in Terengganu now. Semalam wanted to update blog, tapi cari wire digital camera, takde. Rupanya aku tertinggal kat KL. So aku kena upload gambar2 kat Pantai Chendering on Tuesday nanti bila balik KL. Today cuma nak cerita apa yang aku masak. As usual, bila balik rumah MIL, maka aku la yang jadi cook.

Hari ni pagi2 lagi aku dah kena pegi pasar. Alhamdulillah Pasar Kedai Payang ni just 5 minutes walk from my MIL's house. So pagi tadi, masa Hubby nak keluar, aku tumpang dia, lepas dah habis shopping kat pasar, aku balik jalan kaki with Iman and Iffah. Oh ya! Iman kena sakit mata (pink eye/ conjunctivitis). Kesian anak dara aku, terpaksa jadi ahli Panca Sitara 24 jam sehari. Malam2 buta pun kena pakai sunglasses.

Masak Lemak Petai & Ikan Bilis



Bahan2
1/2kg santan pekat
250gm ikan bilis
6 papan petai - potong bersama kulit
10 ulas bwg merah
5 ulas bwg putih
3 tbs cili boh
2 inci kunyit
2 inci halia
1/4 cup air

Cara2
1. bwg, kunyit, lengkuas - blend
2. masukkan bahan blend, cili boh ke dalam santan.
3. masukkan ikan bilis, biarkan mendidih.
4. once dah mendidih, masukkan petai, 1/4 cup of air
5. bila petai dah 3/4 masak, rasa dulu, baru tambah garam kalau tak cukup masin.

No comments:

Post a Comment