Sunday, February 1, 2009

Gulai Kawah

Ada few version of Gulai Kawah. Aku believe mine is an authentic Gulai Kawah. Pagi hari kenduri tu, 1-2 ekor lembu akan tumbang. Dia orang guna semua bahagian utk buat gulai kawah. So kalau orang cakap gulai kawah, kena ada berbagai2 parts dalam tu termasukla bahagian dalam lembu.

Everytime kenduri kawin, gulai ni la yang my aunt and sanak sedara masak. Since dah 8 orang adik beradik aku yg dah kawin, termasuk aku, maka, kiranya dah masuk tahap expert la bab buat gulai kawah ni. Everytime balik KT, rumah mak mertua, maka aku la yg jadi cook gulai kawah rumah mak mertua. Tak tau kenapa, MIL aku, suka bebenar la gulai ni.

Anak2 aku suka makan Gulai Kawah ni dengan roti. Kalau letak roti Hi5 yang jumbo depan dia org berdua, memang boleh habis. Hubby suka makan gulai kawah dgn sambal belacan. Pergh! memang sedap hingga menjilat jari. Aku suka makan gulai kawah dgn nasik, ikan masin, telur dadar and a little bit of kicap manis. Memang tak ingat dunia la kalau makan nasik mcm tu. I would like to share my version of Gulai Kawah dengan semua yg membaca blog ni :)

Oh ya, lagi satu, makan gulai kawah dgn roti arab pun sedap jugak. Gulai kawah ni, lagi lama simpan, lagi sedap. Selalunya kalau makan on the same day yg kita buat, tak rasa sedap lagi. Esoknya baru rasa jelira (rempah dah mesra dgn daging. maybe ada sessi suai kenal dalam periuk agaknya.. hehehe).

Gulai Kawah Mak


Bahan2
1kg daging
1/2 kg tulang rusuk
1/2kg lemak (boleh beli kat pasar tani)

25 ulas bwg merah - mayam
10 ulas bwg putih - mayam
3 inci halia - mayam
4 inci lengkuas - ketuk

kerisik - dari 1/2 biji kelapa
10 tbs cili boh (buat from cili kering yg dah direbus dan diblend)
8 tbs rempah gulai daging (boleh beli kat mana2 kedai kat kedai payang or kat kota bharu, or just guna rempah kari)
3 keping asam keping
rempah kasar (5 cengkih, 5 cardamon, 3 inci kayu manis, 3 kuntum bunga lawang)

1 kg santan
1kg kentang (optional sebab kalau authentic gulai kawah takde kentang. anak2 aku suka sgt2 makan kentang ni, so selalunya aku letak la)
nisan (manisan gula melaka)
garam

Cara2.
1. Mula2 tuang minyak dalam periuk, about 2 senduk besar. Tumis rempah kasar, then masukkan bwg merah, bwg putih dan halia yg dah dimayam. Bila dah garing, masukkan cili boh, tumis lagi sampai cili garing.
2. Masukkan lengkuas dan rempah gulai/kari, tuangkan sikit air. Tumis rempah sampai naik minyak. Mcm mana nak tau dah naik minyak ke belum? Once rempah dah berketul2, then maknanya, rempah dah masak.
3. Masukkan dalam 2 cups of air, pastu masukkan kerisik, manisan, garam dan asam keping.
4. Bila dah sebati, then masukkan daging. Tutup periuk, biarkan daging masak about 1-2 hours.
5. Bila daging dah empuk, boleh masukkan santan, masak sampai naik minyak. Kalau nak letak kentang, boleh la masukkan kentang.

note : Ada setengah orang, campur additional few tbs of rempah lepas dah masukkan santan. Aku pun buat mcm tu jugak kadang2.

No comments:

Post a Comment