Tuesday, August 4, 2009

Ikan Celup Tepung

Kadang-kadang best jugak makan ikan celup tepung. Bila cakap pasal ikan celup tepung, teringat masa zaman kecik-kecik dulu, mak aku akan goreng ikan celup tepung almost every week. Selalunya dia guna ikan kecik and panjang, macam ikan sardine, tapi bukan ikan sardine sebab isi putih. Aku pun tak ingat ikan apa. Yang pasti memang sedap hingga menjilat jari.

Bila dah besar, quite a while jugak tak makan ikan celup tepung, sampai la aku kawin dgn Hubby. Since kawin dengan Hubby, ikan celup tepung tu dengan sendirinya masuk balik dalam menu makanan aku. Kalau balik kampung, from Kuala Terengganu (where my mum in law lives) to Jabi (where my parents live), kita orang akan lalu ikut jalan pantai, which means, from Seberang Takir to Penarik, to Fikri to Renek and last sekali Jabi. Kita orang without fail, akan singgah kat Penarik untuk makan ikan celup tepung. It's quite expensive, but aku suka suasana kat situ. Nyaman je rasa, makan ikan celup tepung tepi pantai, sambil tengok Pulau Redang from afar. Air laut kat pantai terengganu ni, bukan kaler biru, but instead, macam emerald. Rindunya nak balik kampung..



Ikan kembung ni adik aku beli tepi pantai Terengganu from bot2 kecik. Bila makan, memang tak ingat punya sebab rasa isi dia fresh, takde bau and rasa mcm ikan kat pasar borong. Kalau sekor tu, memang lekat celah gigi je la. Kena makan at least 5 ekor, then baru rasa puas.

No comments:

Post a Comment