Sunday, January 4, 2009

Kang Yun Ji, Part II

Since everybody is still sleeping, I might as well continue blogging.

Where was I. Oh ya! the girls dalam lokap. Sebenarnya, kalau ikutkan their crime, tak payah ler duduk dalam lokap sampai 4 jam. The price of the item was RM35.00, boleh je bayar compensation to Guardian pastu balik la. But the officer in charge, refused to accept any compensation or post bail. So I had to masuk campur, kena la berdiscuss dgn officer in charge tu. Mula2 nak tunggu Officer J (I'll name him J sebab panjang lagi cerita pasal dia) takde kat balai. I waited for more than 1 hour. My hubby dah bising sebab dia kata lama sgt.

This Officer J duduk kat crime department. After waiting for more than 1 hour, finally Officer J decided to make an appearance. I duduk depan dia, and tanya la, apa masalah dengan budak2 ni, sampai takleh nak release dia org lagi, mcm mana nak settle, berapa kena bayar compensation kat Guardian. Barang tu harga RM35 je. Lepas dah discuss dgn Officer J tu, then dia kata, boleh drop case sebab under section berapa tah, dalam undang2 selangor, ada peruntukan utk tutup case for barang curi yang under RM100. I felt relief. Dia kata he will call me back utk confirm berapa kena bayar. For the first time, rasa bangga sebab polis kat Malaysia ni ada yang baik hati.

Then 2 hari lepas tu, Officer J called me. He said I have to pay more than RM35 sebab kena settle dgn polis peronda, nak erase nama budak2 tu dalam log book dia org. I was baffled, I asked him, why do I need to do that? Dia explained la, kalau aku tak bayar polis peronda tu, nanti budak2 tu kena tangkap balik.. bla bla bla. Pastu aku cakap yg aku tak takut kena tangkap polis, aku takut kat akhirat nanti tak lepas. Then dia diam, pastu dia kata nanti dia discuss dgn boss dia.

Then few days lepas tu, dia call lagi. Dia cakap polis bukit aman pulak nak report card budak2 tu, nak tengok perangai dia org kat sekolah. Aku dah cam pelik, pehal lak polis bukit aman nak masuk campur. Bukannya rasuah RM10 juta, cuma brg curi RM35 je. Lagi la aku pelik. Then aku bagitau kat Officer J, I will try to get the report card for him a.s.a.p (In my case, it was asap ie smoke, coz it was never in my intention to return call to that Officer pun.. hehe)

Then Officer J tu call lagi few days lepas tu, dia tanya kenapa aku tak call balik pasal duit compensation tu. Aku cakap la aku tak tau berapa kena bayar compensation, pastu aku busy. Then dia kata, dia ada tengok paper, nokia N82 lawa, since dia takde hp sendiri, dia nak aku mintak dgn mak2 korean girls tu belikan utk dia. Aku terkejut badak, terdiam kejap aku. Now aku tau kenapa dia reka cerita mcm2, rupanya dia nak mintak rasuah. Aku cakap kat dia, aku taknak buat benda mcm ni. Aku diam je la. Then lepas dah hang up telepon, Sarjan tu sms aku "Kalau nak belikan hp tu, saya terima, saya tak paksa, biar la bagi dgn hati yg ikhlas" or something like that.Did I give him rasuah? Definitely NOT :)

Begitu la kisah Jenny kena tangkap polis. Lepas that episode kena tangkap polis tu, ada lagi beberapa eposide lain. Kalau nak tulis semua, mau panjang lebar blog ni. To cut it short, Jenny ni tersgt la problematic nya. Pernah sekali, dia kena pukul dgn kayu golf more than 100 kali dgn mak dia. Kalau tengok peha dia masa tu, bukan biru lagi dah, dah jadi hitam. Upon looking at the bruises, I wanted to cry. Mak apa la sanggup buat anak mcm ni. Lari dari rumah tu tak tau dah berapa puluh kali. Tu la antara kesah Jenny ni.

Now she's back in Korea. Sedih... sob sob. I do hope that we will still keep in touch. Oh ya, on friday, masa dia datang my house, dia bawakkan rice cake. I love rice cake, I love rice cake, I love it!! hehe

The photos below, I downloaded from the net. Most of it, you can get from Sae Me Mart in Ampang. Yang mcm sushi tu is kimpap, sedap!



Ni rice cake yg Jenny bagi. Rice cake rolled on kacang putih dgn kacang hijau I think. Yang kat bawah tu rasa manis, quite delicious. Tu gambar from the net

No comments:

Post a Comment