Thursday, June 11, 2009

Makan Gulai

Balik kampung last week, parents aku asyik keluar je. Reason being, kena gi kenduri kawin. Rasanya dalam sehari, dia org dapat at least 2 invitation. Kalau tak pergi, orang akan berasa hati. So nak taknak, terpaksa la jugak dia org pegi. Aku definitely tak ikut. Aku ada alasan yang sangat kukuh, kan aku kena diarrhea teruk last week. hehe.. in a way, it was a blessing.

Oleh kerana kenduri kawin byk sgt, maka dapur mak aku pun tak berasap mana. Sapa nak makan kalau masak. Masa kenduri kawin adik aku, Izani on the 4th June baru ni pun, gulai byk tak habis. Kira record la for parents aku (Izani's kenduri adalah kenduri yg ke 8 for my parents) sebab selalunya kalau buat kenduri kawin, gulai, lauk pauk sure licin. Aku rasa orang dah tak lalu nak makan gulai, byk invitation. Masa kenduri baru ni, parents aku sembelih kerbau. Err.. aku was never a fan of daging kerbau and I dont think I will ever be sebab bau yg hamis. According to mak aku, kalau kat kampung, orang lagi suka daging kerbau than daging lembu.. Erm.. I wonder why.

Leftover gulai from kenduri adik aku tu ada seperiuk besar. Aku pack dalam plastic kecik2, sumbat dalam freezer. Unfortunately, masa balik KL baru ni, I forgot to take some. Argh!! dah jenuh pulak aku nak kena pikir menu untuk masak. Kalau ada gulai kawah tu, at least 2-3 hari sekali, aku boleh keluarkan 1 bekas utk dipanaskan and makan dgn roti.

Kelmarin, oleh kerana terlalu letih sebab baru je balik from Terengganu, aku tak masak apa2, just buat bubur ayam sebab Hubby and kids tak sihat. Malam tu, Hubby kelaparan, mintak aku masak something. Oleh kerana aku still takde mood nak masak, aku gi Jusco AU2, beli roasted chicken 2 ekor (2 ekor for a family of 4?? memang melampau.. hehe), pastu beli roasted potato, sushi, taco balls and roti. Banyak tak? hehe.. I know.. I know.. definitely melampau. Hubby managed to gobbled down 3/4 ekor ayam, lebih tu aku masuk freezer.

Pastu semalam aku dok crack my brain, thinking what to cook (ni cycle yang tak pernah habis). Actually, dah lama jugak aku take a break from cooking. It started when budak2 ni masuk hospital about 3 weeks ago. Pastu bila dah lama tak masak, susah nye nak start balik enjin masak. Since aku still ada leftover chicken dalam freezer, maka aku buat nasik ayam. It was yummy!

Nasi Ayam



Photofunia craze.. hehe



Aku.. Peh! nampak mcm wanita jelita je.. muahahaha.. perasan la pulak


No comments:

Post a Comment