Friday, June 12, 2009

Pacat Oh Pacat - episode 2

Insiden 1

Ni terjadi last week, diwaktu malam. Kisah ni terjadi sebelum aku kena cirit akibat minum air tuak yg banyak. Actually the nite before Tuak incidence. Masa ni dah minum air tuak, but belum kena cirit lagi. Mak aku suruh aku buat puding buih. Sebenarnya aku teramat la malas nak masak. But since aku ada helper ie adik aku, Ayu, maka aku gagahkan jugak untuk buat puding buih tu. Oleh kerana aku masak menggunakan 16 biji telur, maka aku memerlukan periuk yang besar untuk buat custardnya. So terpaksa la aku ambik periuk kat belakang rumah. Jeng Jeng Jeng.. (sambung di peranggan ke 3)

The truth is, aku dah dengar rumours about pacat invasion kat rumput belakang rumah mak aku. Ni semua akibat Abe (adik aku no. 6) yang pelihara lembu few ekor. According to mak aku, kalau pelihara lembu, pacat sure byk. Before this, takde la byk sangat pun pacat kat belakang tu. Sepanjang beberapa tahun aku balik kampung, kutip durian, main2 kat belakang dgn anak2, takde jumpa pacat lagi. But this year, segalanya berubah.

Aku bukak pintu belakang, ambik periuk kat rak belakang rumah tu. Rumah mak aku a typical rumah kampung whereby periuk2 besar akan diletak di rak belakang rumah, kat dalam rumah cuma periuk kecik2 utk masak setakat 5-6 org makan je. Aku gumbira (baca mcm dalam citer P.Ramlee) sebab aku tak payah nak turun ke tanah, belakang rumah aku bersimen. Maka aku amat pasti yang pacat takan naik. Setelah dicampak segala bahan2 utk buat kuah custard tu, dok tengah mengacau, tiba2 rasa gatal and pedih kat tangan aku. Takan nyamuk kot sebab kalau nyamuk isap, cuma rasa gatal je.

Bila aku telek tangan aku yg gebu (gemuk sebenarnya, tapi nak sedapkan hati aku, aku refer as gebu), nampak la benda kecik, gemuk (sebab dah isap darah aku byk sgt) melekat kat tangan aku. Apa lagi, aku menjerit sekuat hati. Iman yg berdiri kat sebelah aku, yang tak tau what's going on pun menjerit jugak, and adik aku Ayu pun menjerit jugak. Lepas habis episode satu dapur menjerit, baru la Ayu tanya aku, "Kenapa K.Dah?". Aku sambil menjerit "Geli! Geli! Geli", tunjuk kat pacat gemuk tu. Ayu ambik kayu, then terus bakar pacat tu. Dia sebenarnya tak takut pacat, but dia menjerit sebab aku menjerit.. begitu lah kisah aku dgn pacat.. sambung lagi di episode seterusnya...

credit to the owner of the photo



Pacat : Up, Close & Personal.

Oh! tak ku sangka, rupanya kepala yg kusangka botak, ada mcm small nodes. Euuuwww.. sungguh menggelikan.

2 comments:

  1. alaaa kalau ko masukkan pacat sekor tu dalam periuk pun orang bukan perasan pun..

    ReplyDelete
  2. kuah custard aku warna kuning, pacat warna hitam, definitely perasan la.. unless kalau aku buat bubur pulut hitam :D

    ReplyDelete