Monday, April 11, 2011

Coffee & Walnut cuppies!

The truth is, aku tak ingat where I get the recipe for my Coffee & Walnut cake! Argh! dah try search balik, couldnt find it. I still have the recipe. So, I'll just post recipe yang lebih kurang sama dengan the one that I used ye. Basically, kalau tengok the coffee & walnut cake recipes dalam net, semua lebih kurang je. I like mine to be less sweet sebab aku kan dah manis leting (muahahaha.. sila muntah dengan kadar segera), maka kena la kurangkan gula. Kurangkan gula dalam makanan, lebihkan gula dalam senyuman. :P

The cuppies I made semalam. Pagi2 lagi, dah meroyan, buat cake. Sebenarnya, sekarang ni, bila aku stress, aku buat cake. Aiyo! rasa risau jugak sebab I dont wanna end up being fat again. Tapikan, the cakes yg aku buat selama ni, aku sedekah2 kan kat orang. Semalam, masa dinner kat rumah my mom with all my siblings minus my mom and dad, aku bawak the red velvet cake yg aku buat. They love it! Dia org tak caya yg aku buat sendiri. Ishk! ada ke patut. Kalau mcm tu, aku merajuk la, taknak buat lagi. Acah je! Berebut-rebut anak2 sedara aku makan the cuppies. Seronok tengok. The love the frosting a lot!

My cuppies

Up, close and personal. I love the frosting a lot! 
Coffee & Walnut Cake
Adapted from BBC

Ingredients
·         175g butter
·         150g  caster sugar
·         3 large free-range eggs
·         175g Self raising flour
·         1 tsp baking powder
·         2 tbp instant coffee granules dissolved in 1 tbs of hot boiling water
·         50g walnut pieces

For the topping and filling
·         2 tbsp instant coffee powder, dissolved in 2 tbsp boiling water
·         125g of Mascarpone cheese
·         125g of Cream cheese
·         1 cup of icing sugar

Preparation method
  1. Preheat the oven to 180C/350F/Gas 4.
  2. Line the base of two 20cm (8in) loose-bottomed sponge tins with baking parchment.
  3. Beat the butter and caster sugar until light, pale and fluffy. You could do this by hand, but it is far easier with an electric mixer.
  4. Crack the eggs into a bowl, break them up with a fork, then add them a little at a time to the butter and sugar, beating well after each addition.
  5. Combine the flour and baking powder and gently mix into the butter and sugar, either with a hand-mixer on a slow speed or by hand, with a large metal spoon.
  6. Dissolve the coffee granules in a tablespoon of boiling water, then stir into the mixture.
  7. Chop the walnuts and fold them in gently
  8. Divide the cake mixture between the two tins, smooth the top lightly and bake for 20 to 25 minutes - the cake should be springy to the touch and a skewer inserted inside should come out clean.
  9. Transfer to a wire rack to cool.
  10. For the topping and filling, whip the mascarpone cheese, cream cheese, sugar together and add the coffee mixture.
  11. Spread half the coffee cream over one of the cake halves and sandwich the cakes together. Smooth the remaining coffee cream over the top.

6 comments:

  1. the truth is..u mmg sweet lar Shidah..
    I sker tengok gambar u, mata u mcm mata my13 - mata yg tersenyum...tp kekadang jer mcm tak sker kat u bila baca u rotan anak heh44x...

    mascarpone brand apa yg halal? bila senang akak tiru eh?

    ReplyDelete
  2. QJ,

    Thank you!! I tak penah tgk mata ur13, nanti one of these days, upload ye. upload mata pun ok :D

    err.. rotan sebab nak mengajar, bukan sebab marah. InsyaAllah, I'll not rotan the girls sebab marah :D

    erm.. mascarpone yg i guna, takde guna rennet and ada aussie halal cert. tapi tak ingat brand apa.

    ReplyDelete
  3. ohh.. so the very drooling here.. dah le puasa ni.. kalau lah duduk dekat, mau terjah mintak sebiji dua.. hehee...

    ReplyDelete
  4. Mulan,

    nak brapa bijik? meh I antar. alamak! dah lepas maghrib. utk sahur nak? :D

    ReplyDelete
  5. Shidah,
    Marathon bako-membako sungguh ni ye? Kalo berjiran dengan Shidah ni, gerenti nampak Shidah jek.. saya sengih sambil hulur piring sebijik. Hehe!

    ReplyDelete
  6. Aida,

    hehe.. tu la. I telah dilanda demam baking. Today I baked roti dari pagi sampai la ke petang, sampai sakit badan. But my girls love it!

    I suke sgt kalau u boleh duduk sebelah rumah I. I masak, pastu u tolong ambik gambar boleh? I love your food photos!! Cantik! :D

    ReplyDelete