Sunday, May 24, 2009

Gathering SSP-ians

The much awaited gathering finally arrived. Aku letih teramat sgt selepas sessi bergossip, mengayam ketupat, ketawa bagai nak rak. Rumah aku yang kecik mcm kena tiup taufan bila ina gelak. hehe.. ina, engkau jangan la marah aku pulak. Anne arrived early dengan askar2nye. Since anak2 Anne baru je habis swimming, semua kelaparan. Pulak tu, mee kari aku tak siap lagi. So terpaksa la bagi makan nasik minyak hujan panas yang aku masak last nite for the match making session kat rumah aku.

Lepas tu, Ina pulak sampai. Anak ina yang kecik, hadi, muntah dalam kete, maka ibunya yg mithali itu, terpaksa la mandikan dulu. Ina bought 200 cucuk sate. Aku was like.. WHAT!!!.. sapa nak habiskan? sampai sekarang ada lagi sate dalam peti tu setelah semua bawak balik ke rumah. Those yang datang termasukla Ella, Nora, As, Normi, Lily and Zana. It was a potluck gathering. As buat air laici, Nora buat tiramisu, Zana bawak kuih yang sangat sedap, Ella bawak buah... err.. buah apa Ella? hehe.. pastu Normi bawak karipap, Anne bawak fruits and Ina bawak sate. Peh! byk giler makanan kat rumah aku.

Err.. aku lupa nak ambik gambar. Aku akan upload setelah dapat softcopy from Anne or Ina. Below is Puding Buih. Salah satu dessert traditional orang Terengganu.

Puding Buih & Castard



tengok texture puding ni, mcm kapas



bila makan, rasa mcm makan cotton candy :)



Bahan2
36gm agar2
1 litre water
1/4 cup of sugar
1 tin susu pekat (tin kecik)
telur putih 8 biji
telur kuning 4 biji
rose essence

cara2
1. didihkan air + agar2 sampai hancur, masukkan gula, set aside.
2. pukul telur sampai stiff, masukkan susu, pukul lagi.
3. then masukkan agar dlm susu + telur, tambah rose essence, pukul for another 3-5 minutes. sejukkan

for the sauce
1 tin susu pekat (kecik)
4tbs sugar (i kurangkan susu pekat, i letak heavy syrup dlm tin peach or mix fruits)
telur kuning 4 biji
1 tbs tepung castard
air 250ml

cara2
1. masukkan semua bahan dlm periuk, kacau atas api yg slow sampai pekat. masukkan yellow colouring few drops, and rose essence.

No comments:

Post a Comment