Wednesday, May 6, 2009

Sweetcorn Cameron

Petang tadi aku buat bubur jagung guna sweetcorn yang mak aku belikan from Cameron Highland. Jagung yg mak belikan tu gemuk2, gebu je. Bila makan, rasa lemak manis. Aku makan mentah je, sebab sedap!

Talk about bubur jagung, before this, bila buat bubur jagung aku beli corn kernel dalam tin and cream corn dalam tin, pastu campur and letak santan. Tak tau pulak that kalau guna jagung fresh rasa lagi sedap. Dulu aku pernah beli dried corn kernel kat carrefour. Ya Allah! punya la lama aku rebus, 1/2 hari pun tak empuk. Buang gas je. Baru la aku tau orang tak guna dried corn kernel tu utk buat bubur. My mistake.. hehe

Tadi a friend came over to my house, bercerita pasal her marital problem. Adus! kesiannya aku dengar. Dah la masa kawin dulu dia ingatkan dia bini no. 2, last2 baru tau, dia tu bini no. 4. Pastu si lakinya pulak, jenis tak reti2 nak balik rumah. Patutnye kalau dah berpoligami tu, pandai2 la bahagikan masa, but NO, tak reti jugak. Aku rasa lelaki kat Msia ni ramai yang berpoligami sebab nafsu, sebab tu tak tau hukum. Aku bengang betul lelaki macam ni. Kawan aku tu, dah 2 bulan laki dia tak balik rumah, makanan kat rumah pun dah habis. Kesian sungguh!

Back to sweetcorn from Cameron, below is the obese sweetcorn. Eh! boleh ke describe sweetcorn as obese? Well! extra gemuk dan gebu.. hehe



Ni gambar sweetcorn yang extra gemuk dan gebu tu, berkilat2 jagung ni



My bubur jagung! :D

Bahan2
1 tin cream corn
4 sweet corn - guna pisau and kikis isi.
daun pandan
250gm santan
8-10 tbs sugar
1 pinch of salt

Cara2
1. Mula2 masukkan 1 cup air, dan rebus sweetcorn for about 10 minutes.
2. Then add 1 tin cream corn
3. Masukkan daun pandan, santan and another cup of air.
4. masukkan gula dan garam.
5. kalau suka, boleh masukkan sagu 1 genggam.
6. Voila! dah siap :D

No comments:

Post a Comment